Abstract:
این مقاله به بررسی رهیافتی در رهایی از بودجه ی نفتی و عدم اتکا به درآمدهای حاصل از منابع طبیعی میپردازد. ظرفیت مالی، جایگزینی مناسب برای رسیدن به این هدف است . برآورد کمی ظرفیت مالی در دو مرحله صورت میگیرد. در مرحله ی اول با استفاده از مدل مرزی تصادفی و از روش خود توضیح برداری با وقفه های گسترده (ARDL) ضرایب متغیرهای تاثیرگذار بر نسبت مالی تخمین زده میشود و در ادامه با مدل سازی منحنی لافر این ظرفیت معرفی و برآورد میگردد. با شناخت بهتر ظرفیت مالی کشور میتوان برای تصحیح شکست های بازار و ارائه ی بهتر خدمات عمومی به عنوان یکی از دلایل وجود این شکست و همچنین باز توزیع منابع اقدام نمود و بازار را به حداکثر کارایی رساند و در این راستا برنامه ریزیهای مطلوب را ارائه نمود. نتایج برآورد الگوی کوتاه مدت نشان میدهد که ظرفیت مالی بهینه با توجه به نسبت های مالی کشور در مجموع بیش از مقدار موجود است و با وجود چنین منبع وسیع درآمدی نباید تنها به درآمدهای نفتی بسنده کرد.
This paper examines the approach in getting rid of oil funds and lack of reliance on revenues from natural resources deals. Fiscal capacity is an alternative to achieve this goal. Fiscal capacity estimates in two stages. In the first stage، estimation is done by the stochastic frontier model by using ARDL، and then followed by Laffer curve estimation. The aggregate income is estimated according to the optimal fiscal ratios. Therefore، the calculated values of the collected amounts are optimal. Considering the fiscal capacity، help us to correct market failures and the redistribution of resources. The study findings show that the capacity of government revenue in some years is less than actual and with such a large source of income، oil revenues are not satisfied.
Machine summary:
com م٤ق٨د١مه نفت از جمله منابع درآمدی است که دولت برای رفع نیازهای خود همواره در بودجه استفاده کرده است ؛ اما کاهش یا قطع وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی سال های زیادی است که به عنوان یکی از اولویت های استراتژیک و برنامه ریزی مطرح میشود.
از آنجاییکه منابع طبیعی ثروت و قدرت خرید برای واردات را افزایش میدهد، بنابراین انتظار میرود که فراوانی منابع ، موجب افزایش سرمایه گذاری و نرخ رشد اقتصادی شود برای مثال بسیاری از کشورهای نفتی سعی کرده اند که از این درآمدهای سرشار برای تأمین مالی سرمایه گذاریهای متنوع با هدف جهش در جهت توسعه صنعتی استفاده کنند؛ اما نظریات جدید در اقتصاد توسعه به کمبود پیامدهای خارجی مثبت در بخش منابع طبیعی نسبت به بخش کارخانه ای تأکید میکنند.
تحت روش RTS ظرفیت مالی مجموعه ای وزن داده شده از پایه های مالیاتی که به صورت بالقوه برای مناطق قابل دستیابی است : RTSi = tPROP * BPROP,i + tSALES * BSALES,i+ tEARN * BEARN,i + tCORP * BCORP,i+ tOTHER * BOTHER,i در این معادله prop به مالیات بر دارایی، sales مالیات بر فروش عمومی و خصوصی، earn مالیات بر درآمد شخصی و corp به مالیات بر درآمد کسب وکار (مالیات بر شرکت ها) اشاره دارد.
یک کشور به منظور افزایش درآمدهای خود، قبل از این که مالیات جدیدی را وضع کند و یا نرخ های مالیاتی و غیرمالیاتی موجود را بالا ببرد، در ابتدا باید میزان تلاش درآمدی (نسبت درآمد واقعی از ظرفیت درآمدی) را مورد تحلیل قرار دهد و دریابد که چه مقدار بین درآمد واقعی و ظرفیت مالی فاصله است .