Abstract:
هدف : پژوهش حاضر با هدف تبیین اثرات گردشگری فرهنگ محور، سعی دارد تا با تاکید بر ثروت های فرهنگی غنی مکان های روستایی کشور مانند شیخ کلینی در دهستان کلین - بخش فشافویه ، ابتدا به تحلیل اثرات گردشگری فرهنگ محور در این منطقه نسبت به انواع دیگر گردشگری پرداخته و سپس نحوة درک آثار این نوع گردشگری را توسط جامعه محلی و گردشگران مورد کاوش قرار دهد. روش : از نظر هدف کاربردی، از نظر روش همبستگی و اکتشافی، و از نظر گردآوری اطلاعات اولیه در زمره مطالعات میدانی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش شامل ١٧٠ نفر از ساکنان چهار روستای مورد مطالعه و ٧٠ نفر از گردشگران میباشند. سطح پایایی پرسشنامه تحقیق با استفاده از روش آلفای کرونباخ ٠.٨٠١ و ٠.٨٣٢ بدست آمد که بیانگر ضریب اعتماد بالا میباشد. تحلیل داده های پژوهش با آزمون های آماری T مستقل ، t-test تک نمونه ای، رتبه بندی فریدمن و تحلیل مسیر در محیط نرم افزار Spss٢١ صورت گرفته است . یافته ها: بنا به دلایل متفاوت نظیر وجود اماکن مقدس مذهبی و تاریخی و نیز قرابت فرهنگی جامعه محلی با گردشگران و همچنین کمک به احیای هویت فرهنگی، مردم محلی از گسترش گردشگری فرهنگ محور در منطقه حمایت بیشتری میکنند. محدودیت ها. راهبردها: دسترسی دشوار طی چند مرحله به روستاهای مورد مطالعه به دلیل کمبود امکانات زیربنایی موجود در منطقه بود. راهکارهای عملی: علیرغم امکانات کم این مکان ها، گردشگران رضایت مندی دارند. بنابراین ، پیشنهاد میشود که زمینه توسعه گردشگری فرهنگ محور و شخصیت محور بیش از پیش فراهم شود تا امکان استفاده از قابلیت های فرهنگی موجود فراهم شود. اصالت و ارزش : این پژوهش با رویکرد جدیدی به نظریه تبادلات اجتماعی مینگرد که تبادل سود را نه در نگاه مادی و سود مالی، بلکه با نگرش معنوی و با تاکید بر تبادل منافع مذهبی و هویت دینی و تاریخی تعریف میکند.
Machine summary:
"٠٤ چکیده هدف : پژوهش حاضر با هدف تبیین اثرات گردشگری فرهنگ محور، سعی دارد تا با تأکید بر ثروت های فرهنگی غنی مکان های روستایی کشور مانند شیخ کلینی در دهستان کلین - بخش فشافویه ، ابتدا به تحلیل اثرات گردشگری فرهنگ محور در این منطقه نسبت به انواع دیگر گردشگری پرداخته و سپس نحوة درک آثار این نوع گردشگری را توسط جامعۀ محلی و گردشگران مورد کاوش قرار دهد.
این نوع از گردشگری با وجود تشابهات فراوان گردشگری، پژوهش حاضر با تأکید بر شخصـیت هـا و بزرگـان با انواع دیگر گردشگری، در مورد نوع گردشگران ، محصولات و دینی و فرهنگی به عنوان جاذبه های فرهنگی، بر ایـن فرضـیه بازاری که عرضه میکند و نوع پیامدهایی کـه بـر جـای مـی - بنیان مییابد که تقویت هویت فرهنگی روستا از طریق تأکیـد گذارد، دارای ویژگیهای متمایزی میباشد کـه آن را از سـایر بر گردشگری شخصیت محور امکان پذیر است ؛ به گونه ای کـه انواع گردشگری متفاوت میکند (دادورخـانی، ١٣٩١، ص .
یافته های شریفی تهرانی و یوسفی (١٣٩٢) در مورد ارتبـاط در پایان قابل ذکر است که این پـژوهش از طریـق رویکـرد بین گردشگری مذهبی و فرهنگی روستایی در خراسان جنـوبی جدیدی به نظریه تبادلات اجتماعی نگریسته و تبادل منجـر بـه مبنی بر اینکه گردشـگران تـأثیرات منفـی فرهنگـی بـر مـردم سود را نه در نگاه اقتصادی، بلکه با رویکرد فرهنگی و تأکید بـر جامعـۀ میزبـان ندارنـد، بـا یافتـه هـای ایـن تحقیـق در زمینـۀ منافع مذهبی، هویت دینی و تاریخی تعریف میکند."