Abstract:
هدف پژوهش حاضر تولید چندرسانه ای دیکته یار و اثربخشی آن بر بهبود مشکلات حافظه دیداری و شنیداری دانش آموزان ناتوان در یادگیری املا بود. طرح پژوهش ، شبه آزمایشی و دوگروهی با پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه ی آماری پژوهش شامل دانش آموزان با ناتوانی یادگیری املای پایه ی دوم ابتدایی شهر اراک در سال تحصیلی ٩١-١٣٩٠ میشد. نمونه شامل ٣٩ نفر بود که از این تعداد به تصادف ، ٢٠ نفر در گروه آزمایش و ١٩ نفر در گروه کنترل جایگزین شدند. به مدت ١٥ جلسه گروه آزمایش با چندرسانه ای دیکته یار و گروه کنترل با روش متداول آموزش دیدند. جهت تشخیص این دانش آموزان در مرکز ناتوانیهای یادگیری از مقیاس تجدیدنظرشده ی وکسلر، مصاحبه ی بالینی و آزمون املا استفاده شده بود. برای گردآوری داده ها از آزمون املا و جهت تحلیل داده ها از آزمون Uمن ویتنی و ویلکاکسون استفاده شد. یافته ها نشان داد دانش آموزانی که با چندرسانه ای دیکته یار آموزش دیدند نسبت به دانش آموزانی که به روش متداول آموزش دیدند به صورت معناداری بهبود بیشتری در مشکلات حافظه دیداری و شنیداری داشتند(٠٠٠١>P). بنابراین چندرسانه ای دیکته یار در بهبود مشکلات حافظه دیداری و شنیداری دانش آموزان ناتوان در یادگیری املا موثر است . پیشنهاد میشود از چندرسانه ای دیکته یار در آموزش دانش آموزان ناتوان در یادگیری املا استفاده شود و برای انواع دیگر ناتوانی یادگیری، چندرسانه ای آموزشی تولید شود.
Machine summary:
"با توجه به موارد یاد شده ، مسئله ای که این تحقیق سعی میکند پاسخی برای آن بدهد این است که آیا یک چندرسانه ای آموزشی مناسب میتواند بر بهبود مشکلات حافظه ی دیداری و شنیداری دانش آموزان با ناتوانی یادگیری املا اثربخش باشد؟ تحقیقاتی که در زمینه ی تاثیر چندرسانه ایها بر ناتوانیهای یادگیری انجام شده است که از آن جمله میتوان به تحقیق خانا٢ (٢٠١٠) اشاره کرد که در پژوهش خود تأثیر 1.
بنابراین هدف از این پژوهش این است که نرم افزار چند رسانه ای با عنوان دیکته یار مطابق با اصول و با تاکید بر مشکلات حافظه ی دیداری و شنیداری تولید و تاثیر آن بر بهبود این مشکلات در دانش آموزان ناتوان در یادگیری املا در پایه ی دوم ابتدایی مطالعه شود؛ بنابراین پژوهش حاضر در صدد آزمون فرضیه های زیر است : ١- آموزش با استفاده از چندرسانه ای آموزشی دیکته یار در مقایسه با روش متداول به صورت معناداری بر بر بهبود مشکلات حافظه ی دیداری دانش آموزان با ناتوانی یادگیری املا تاثیر دارد.
٢- آموزش با استفاده از چندرسانه ای آموزشی دیکته یار در مقایسه با روش متداول به صورت معناداری بر بر بهبود مشکلات حافظه ی شنیداری دانش آموزان با ناتوانی یادگیری املا تاثیر دارد.
بحث و نتیجه گیری هدف از پژوهش این بود که نرم افزار چند رسانه ای با عنوان دیکته یار مطابق با اصول و با تاکید بر مشکلات حافظه ی دیداری و شنیداری تولید و تاثیر آن بر بهبود این مشکلات در دانش آموزان ناتوان در یادگیری املا در پایه ی دوم ابتدایی مطالعه شود."