Abstract:
تاریخ دریافت : ١٣٨٩.١٠.٢١ تاریخ پذیرش : ١٣٩٠.٣.٢١ چکیده حمل و نقل از امور زیربنایی و یکی از اجزای مهم چرخه ی تولید- مصرف محسوب می گردد و در فرآیند رشد اقتصادی نقش مهم و تاثیر گذار دارد. سرمایه گذاری دراین بخش موجب افزایش تحرک نیروی کارو سرمایه شده و آثارجانبی مثبتی بردیگربخشهای اقتصادبرجای می گذارد.این مقاله به بررسی اثر سرمایه گذاری دولت در بخش حمل و نقل بر رشد اقتصادی در ایران طی دوره ١٣٨٧- ١٣٥٢ می پردازد. بدین منظور،از االگوی خود توضیح با وقفه های گسترده (ARDL) استفاده گردیده است . به طورکلی نتایج حاکی از این است که در کوتاه مدت سرمایه گذاری دولت در بخش حمل و نقل اثر مثبت و معنی داری بر تولید ناخالص داخلی دارد. در بلند مدت نیز کشش تولید ناخالص داخلی نسبت به سرمایه گذاری دولت دربخش حمل و نقل مثبت و معنی دارو برابر ٠.٠٨ می باشد. بنابراین با توجه به مثبت بودن اثر مزبور، افزایش سرمایه گذاری دولت دراین بخش پیشنهاد می گردد.
Transportation sector is an important part of a production and consumption cycle. The expansion of transportation leads to increase the activities of the labor and capital and creates positive externalities for other economic sectors. Therefore، it has an important role in the process of economic growth. This paper investigates the effect of government investment in the transportation sector on economic growth during 1973- 2009 in Iran. For this purpose، an Auto Regressive Distributed Lag (ARDL) model will be developed. Our findings show that، in short-term.، investing in transportation has a significant positive effect on GDP. In long-run، GDP elasticity to public investment in transportation is a significant positive value equal to 0.08. Then، by positive effects mentioned above، we recommend more and more governmental investment in this sector.
Machine summary:
"به طورکلی نتایج حاکی از این است که در کوتاه مدت سرمایه گذاری دولت در بخش حمل و نقل اثر مثبت و معنی داری بر تولید ناخالص داخلی دارد.
بـوپن (٢٠٠٦)٣ در مقالـه ای تحـت عنـوان "زیـر سـاخت حمـل و نقـل و رشـد اقتصادی "به بررسی رابطه بین سرمایه گذاری کل (دولتی و خصوصی ) دربخش حمل و نقل و رشد اقتصادی براساس دوروش اقتصادسنجی داده های تـابلوئی ٤و داده هـای مقطعی برای تعـدادی ازکـشورهای آفریقـایی (SSA) ٥ازجملـه آفریقـای مرکـزی و آفریقای جنوبی طی دوره زمانی (٢٠٠٠-١٩٨٠) و همچنین تعدادی ازجزایرکوچک در حال توسعه (SIDS)٦شامل فیجی ،هایتی ،جامائیکا و...
تجزیـه و تحلیـل و نتـایج 1-Two-Stage Least Squares 2-Transportation and Communication 3-Boopen 4- Panel Data 5-Sub-Saharan African 6-Small Island Development States 7-Kustepeli , Gulkan , Akgungor بدست آمده نشان می دهد که ارتباط ضعیفی بین سرمایه گذاری در زیرساخت حمـل و نقل و تجارت بین الملل و رشد اقتصادی در بلند مدت وجود دارد.
لذا الگـوی نهـایی به صورت زیرخواهد بود: / (5) / که درآن : LGDP: لگاریتم تولید ناخالص داخلی ؛ LL: لگاریتم نیروی کار شاغل در کل اقتصاد؛ LIGT: لگاریتم تشکیل سرمایه ثابت ناخالص دولت در بخش حمل و نقل ؛ LIGO: لگاریتم تشکیل سرمایه ثابت ناخالص دولـت در سـایر بخـش هـا (غیـر از بخش حمل و نقل )؛ LIP: لگاریتم تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بخش خصوصی ؛ LEX: لگاریتم صادرات کالاها و خدمات ؛ DU٥٧: متغیر مجازی برای انقلاب اسلامی ١٣٥٧."