Abstract:
رسانه ها نقش چند جانبهای را در توسعهی عرصه های مختلف اجتماعی از جمله ورزش دارند. در این میان، تلویزیون به دلایل متعددی جایگاه ویژه ای را در بین اقشار مختلف جامعه کسب کرده است. هدف از تحقیق حاضر آن است که نقش تلویزیون را در توسعهی ورزش بررسی نماییم. روش تحقیق پیمایشی، نوع تحقیق کاربردی، و روش جمع آوری اطلاعات میدانی است. جهت تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از روش های آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 انجام شد. از جامعه ی مدیران 196 نفر از جامعهی کارشناسان 300 نفر و از جامعهی اصحاب رسانه 44 نفر به عنوان نمونهی آماری انتخاب شد. روش نمونه گیری تصادفی بود. ابزار جمعآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامهی قاسمی (1386) بود که روایی و پایایی آن در رساله دکتری نامبرده مورد ارزیابی و تایید قرار گرفته بود. در این پرسشنامه 5 عامل شامل مولفه های ورزش، منابع مالی، منابع انسانی، فرهنگی و اجتماعی و آموزش و پژوهش در قالب 41 سوال مورد بررسی قرار گرفت. روایی پرسشنامهی یاد شده بر اساس نظر خبرگان مورد ارزیابی قرار گرفته است و پایایی آن 95/0 گزارش گردید. جهت بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد بین نگرش مدیران، کارشناسان و اصحاب رسانه درباره توسعهی مولفه های ورزش، منابع مالی، منابع انسانی، فرهنگی ـ اجتماعی و آموزش ـ پژوهش در سطح معنی داریp<0/05 تفاوت وجود دارد. تلویزیون می-تواند در توسعه ورزش استان کرمان ایفای نقش نماید، امّا در شرایط موجود، تلویزیون نقش خود را به خوبی ایفا نمینماید.
The media 's role in the development of various social spheres ، including sports . In the TV special place for many reasons among various social groups has opened . The purpose of this study is to examine the role of television in the development of our sport . Survey methods ، type of applied research ، and data collection methods agreed . The data analysis methods for descriptive and inferential statistics were performed using SPSS version 18 . 196 out of 300 experts and community leaders of the media community and 44 women were selected as samples . Sampling was random . Information collected in the survey questionnaire Ghasemi (1386 )، respectively. The reliability and validity of his thesis was evaluated and approved . The questionnaire consisted of the five components of exercise، finance، human resources ، culture and society ، education and research in the form of 41 questions were examined . The validity of the questionnaire was evaluated based on expert opinion and reliability 95 / 0 were reported. Azalfay 's alpha was used to assess reliability . The results showed that the attitude of managers، experts and the media about the development component of sports، finance، human resources ، socio - cultural ، education - study at a significance level of p <0/05 There is a difference . Television can develop the sport of Kerman province. but its role in the current situation ، the TV does not play its role well.
Machine summary:
نتایج نشان داد بین نگرش مدیران، کارشناسان و اصحاب رسانه درباره توسعه¬ی مؤلفه های ورزش، منابع مالی، منابع انسانی، فرهنگی ـ اجتماعی و آموزش ـ پژوهش در سطح معنی داریp&lt;0/05 تفاوت وجود دارد.
یافته دیگر تحقیق نشان داد که بین نگرش مدیران و کارشناسان ورزش و اصحاب رسانه درباره¬ی توسعه¬ی منابع مالی در استان کرمان {P=/001 F=(450,2)=8/14} تفاوت وجود دارد.
<رجوع شود به تصویر صفحه> یافته دیگر تحیق نشان دادکه بین نگرش مدیران و کارشناسان ورزش و اصحاب رسانه درباره¬ی توسعه¬ی منابع انسانی در استان کرمان {P&lt;/001 F=(450,2)=7/71} تفاوت وجود دارد.
یافته دیگر تحقیق نشان داد که، بین نگرش مدیران و کارشناسان ورزش و اصحاب رسانه درباره توسعه فرهنگی ـ اجتماعی در استان کرمان {P=/001 F=(450,2)=6/32}، تفاوت وجود دارد.
<رجوع شود به تصویر صفحه> بین نگرش مدیران و کارشناسان ورزش و اصحاب رسانه درباره ی توسعه ی فرهنگی - اجتماعی در کرمان تفاوت وجود دارد.
یافته دیگر تحقیق نشان داد که بین نگرش مدیران و کارشناسان ورزش و اصحاب رسانه درباره توسعه آموزش و پژوهش در استان کرمان در آموزش و پژوهش {P&lt;/001 F=(450,2)=9/74} تفاوت وجود دارد.
بین نگرش مدیران ورزش، اصحاب رسانه و کارشناسان </رجوع شود به تصویر صفحه> ورزش در رابطه با تأثیر تلویزیون در توسعه منابع انسانی در استان کرمان تفاوت وجود دارد.
بین نگرش اصحاب رسانه، کارشناسان ورزش و مدیران ورزش در رابطه با تأثیر تلویزیون بر توسعه فرهنگی - اجتماعی در استان کرمان تفاوت وجود دارد.
بین نگرش مدیران ورزش، اصحاب رسانه و کارشناسان ورزش در رابطه با تأثیر تلویزیون در توسعه ی آموزش-پژوهش در استان کرمان تفاوت وجود دارد.