Abstract:
هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین میزان سازگاری و مقایسه دانش آموزان سازگار و ناسازگار از نظ ر ورزشکار بودن و غیر ورزشکار بودن است و همچنین تعیین این امر که تا چه حد ورزشکار بودن و غیر ورزشکار بودن در میزان سازگاری اجتماعی دانش آموزان موثر است . بدین منظ ور تعداد ٢٠٠ نفر از دانش آموزان مشتمل بر ١٠٠ نفر دختر) ٥٠ نفر ورزشکار و ٥٠ نفر غیر ورزشکار( و ١٠٠ نفر پسر) ٥٠ نفر ورزشکار و ٥٠ نفر غیر ورزشکار( به روش نمونه گیری مختلط ) خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی ساده ( انتخاب شدند و با استفاده از آزمون t تجزیه و تحلیل آماری صورت گرفت . ابزار اندازه گیری در این پژوهش استفاده از پرسشنامه سازگاری اجتماعی بوده که با توجه به اهداف و سوالات پژوهش نتایج به دست آمده و به قرار زیر است . ١- میزان سازگاری دانش آموزان ورزشکار بیشتر از دانش آموزان غیر ورزشکار است .٢- بین میزان سازگاری اجتماعی دانش آموزان ورزشکار دختر و پسر تفاوت معنی داری مشاهده نشده است .
Machine summary:
"Bron شرکت در فعالیت های ورزشی و ٩٠ درصد در مورد ورزشکاران پاسخ خیلی زیاد و زیاد داده اند که 3 بازیهای گروهی نشان می دهد مشارکت ورزشکاران بهتر می باشد.
٧٣ درصد در مورد ورزشکاران و غیر ورزشکاران پاسخ خیلی زیاد و ٦ عضویت در گروه ها و فعالیت های گروهی زیاد داده اند که نشان می دهد عضویت در گروه ها در بین دو گروه برابر است .
همکاری با دانش آموزان و همکلاسیها و ٧٥ درصد در مورد غیر ورزشکاران پاسخ خیلی زیاد و زیاد داده اند 8 اولیای مدرسه در انجام کارها که نشان می دهد غیر ورزشکاران شرایط مناسب تری دارند.
مدرسه ٧٦ درصد در مورد ورزشکاران و غیر ورزشکاران پاسخ خیلی زیاد 13 میزان علاقه به درس و تحصیل و زیاد داده اند که نشان می دهد علاقه به درس و تحصیل بین دو گروه برابر است .
شرکت در فعالیت های ورزشی و ٩٥ درصد در مورد ورزشکاران پاسخ خیلی زیاد و زیاد داده اند که 3 بازیهای گروهی نشان می دهد مشارکت ورزشکاران بهتر می باشد.
ادامه جدول ٣: بررسی توصیفی یافته های پژوهش از دیدگاه دبیران ردیف سؤالات تحقیق نتیجه تحقیق ٨٩ درصد در مورد ورزشکاران پاسخ خیلی زیاد و زیاد داده اند که 16 داشتن روابط دوستانه و صمیمانه با همکلاسان نشان می دهد ورزشکاران روابط مناسب تری دارند.
محمد جعفری در پژوهشی با عنوان بررسی تأیید جهش تحصیلی در سازگاری اجتماعی دانش آموزان به این نتیجه رسید که دو گروه جهش و عادی از لحاظ شرکت در فعالیت های گروهی، ارتباط با دیگران ، مسئولیت پذیری و دوست یابی با یکدیگر تفاوت دارند."