Abstract:
عنوان پژوهش حاضر »رابطه بین مهارت های مدیران با هوش های چندگانه آنان « است . روش تحقیق در این پژوهش ، توصیفی از نوع همبستگی است . جامعه آماری شامل کلیه مدیران و دبیران متوسطه شهر همدان در سال تحصیلی ١٣٨٩-١٣٩٠ هستند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان ٣٠٠دبیر و١٠٠مدیر به صورت نمونه گیری تصادفی ط بقه ای نسبی انتخاب شدند. اط لاعات هوش های چندگانه با استفاده از پرسش نامه استاندارد گاردنر و اط لاعات مهارت های مدیران با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته جمع آوری شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل پژوهش با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون ، تحلیل واریانس یک ط رفه ، تی تست و آزمون تعقیبی توکی نشان داد، بین مهارت انسانی با هوش های کلامی، موسیقیایی و برون فردی با سطح اط مینان ٩٥% رابطه معنادار وجود دارد. بین مهارت ادراکی با هوش های ریاضی- منطقی و درون فردی با سطح اط مینان ٩٥% رابطه معنادار وجود دارد، بین مهارت فنی با هوش های دیداری- فضایی و جسمی - حرکتی با سطح اط مینان ٩٥% رابطه معنادار وجود دارد. همچنین به
Machine summary:
"نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل پژوهش با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون ، تحلیل واریانس یک ط رفه ، تی تست و آزمون تعقیبی توکی نشان داد، بین مهارت انسانی با هوش های کلامی، موسیقیایی و برون فردی با سطح اط مینان ٩٥% رابطه معنادار وجود دارد.
با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون تحلیل واریانس یک ط رفه می توان بیان داشت بین میزان هوش چندگانه مدیران به جز هوش های کلامی و برون فردی، به لحاظ سابقه خدمت تفاوت معنی داری مشاهده نشده است .
لذا می توان بیان داشت در خصوص هوش های کلامی و برون فردی به لحاظ سنوات خدمت مدیران تفاوت معنی داری مشاهده شده است که توضیح بیشتر در ارتباط با نحوه و کیفیت تفاوت مشاهده شده با استفاده از آزمون تعقیبی توکی بیان می کند که میزان هوش کلامی مدیرانی که دارای ١ تا ٥ سال ، ٥ تا ١٠ سال و ١٠ تا ١٥ سال سابقه خدمت می باشند، در یک زیرمجموعه قرار می گیرد و میزان هوش کلامی مدیرانی که دارای سابقه خدمتی ١٥ تا ٢٠ سال ، ٢٠ تا ٢٥ سال و بیشتر از ٢٥ سال می باشند، در زیرمجموعه دوم قرار گرفته اند.
با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون تحلیل واریانس یک ط رفه می توان بیان داشت بین میزان هوش های کلامی، ریاضی – منطقی، درون فردی و برون فردی مدیران به لحاظ سطح تحصیلات تفاوت معنی داری وجود دارد."