Abstract:
هدف این مقاله بررسی رابطه بین رقابت در بازار محصول و هزینه تامین مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است . در این راستا علاوه بر تاثیر اندازة شرکت ، اهرم مالی شرکت ها نیز کنترل شده است . همچنین از شاخص های هرفیندال هیرشمن ، نسبت تمرکز بنگاه ، لرنر و لرنر تعدیل شده به عنوان معیارهای رقابت در بازار محصول استفاده شده است . جامعه آماری مطالعه حاضر را شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دورة زمانی ١٣٨٢ الی ١٣٩٠ تشکیل میدهند. از تحلیل آماری رگرسیون خطی چند متغیره برای آزمون فرضیه های پژوهش استفاده شده است . دانشیار حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران . دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران . دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران . دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران . نویسندة مسئول مقاله : محمد حسین ستایش (Email: setayesh@shirazu.ac.ir) تاریخ دریافت : ٩٢.١١.٢٨ تاریخ پذیرش : ٩٤.١٠.١٦ نتایج آزمون فرضیه های پژوهش نشان میدهد که به طور کلی بین شاخص های رقابت در بازار محصول و هزینه سرمایه سهام عادی و هزینه بدهی به عنوان معیار هزینه تامین مالی ، رابطه معناداری وجود دارد. از این رو به شرکت ها توصیه میشود که با طراحی و به کارگیری استراتژیهای هوشمندانه و هدفمند در خصوص تامین مالی، علاوه بر کسب بازدة بیشتر، بازار محصول را تحت تاثیر قرار داده و جایگاه خود را در بازار مستحکم و سهم بازار خود را نیز افزایش دهند.
Machine summary:
"فرضیه های پژوهش در راستای دست یابی به هدف های پژوهش و با توجه به مبانی نظری و پیشینۀ پژوهش مطرح شده ، فرضیه هایی به شرح زیر تدوین شده است : فرضیۀ اصلی ١: بین میزان رقابت در بازار محصول و هزینۀ تأمین مالی شرکت هارابطۀ معناداری وجود دارد.
الگوهای مورد استفاده برای آزمون فرضیه های پژوهش به شرح زیر میباشد: برای آزمون فرضیه های فرعی اول تا پنجم پژوهش از الگوی رگرسیونی شمارة ٦ استفاده میشود که به صورت زیر است : CDi,t = α0 + α1PMC Indexi,t + α2SIZEi,t + α3Debti,t + εi,t (6) همچنین برای آزمون فرضیه های فرعی ششم تا دهم پژوهش ، نیز از الگوی رگرسیونی شمارة ٧ استفاده میشود: Ri,t = α0 + α1PMC Indexi,t + α2SIZEi,t + α3Debti,t + εi,t (7) که در این الگوها؛ PMC Index، شاخص های رقابت در بازار محصول (هرفیندال - هیرشمن ، نسبت تمرکز n بنگاه ، لرنر و لرنر تعدیل شده )؛ CD، هزینۀ بدهی؛ R، هزینۀ سرمایۀ سهام عادی؛ Size، اندازة شرکت ؛ Debt، نسبت بدهی است .
توجه به نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات جمع آوری شده ، با استفاده از رگرسیون خطی چند متغیره نشان دهندة آن است که به طور کلی بین متغیرهای وابسته (هزینۀ بدهی و هزینۀ سرمایه ) و شاخص های هرفیندال -هیرشمن ، نسبت تمرکزn بنگاه ، نسبت ، لرنر و لرنر تعدیل شده ، رابطۀ مستقیم معناداری وجود دارد.
Investigating the relationship between product market’s competitive structure and stock return, Journal of Financial Accounting Research, 2(3), 9-27 [In Persian].
Investigation the effect of product market competition on capital structure, Journal of Financial Accounting Research, 3(9), 55- 74 [In Persian]."