Abstract:
حکمت حکمت مدنی ، اجتماعی و سیاسی : به چرایی و چیستی و حتی کلیات چگـونگی شناسـی «حکمت مدنی » می پردازد. یعنی خاستگاه ، جایگاه و نقش حکمت مـدنی را شناسـایی نمـوده و می شناساند. چنان که حکمت مـدنی : بـه چرایـی و چیسـتی و حتـی کلیـات چگـونگی شناسـی «حکومت مدنی » و بلکه پدیده مدنی ، سیاسی و سیاست و پدیده شناسی آن (ها) می پردازد. یعنـی خاستگاه ، جایگاه و نقش راهبردی حکومت و پدیده مدنی را بر می نمایاند. سیرمتکامل (پلکـانی ) حکمت مدنی از بنیاد و از آغاز گذار از بدویت و سیر مدنیت انسـانی و اجتمـاعی تـا کنـون و تـا غایت و تا انجام و کمال نهایی به تعبیری مهدوی ، مرهون واکاوی حکمت حکمت مدنی اسـت . کما اینکه پرسمان حکمت مدنی اعم از معرفت شناسی ، روش شناسـی و پدیـده شناسـی حکمـت مدنی و حتی علم مدنی از جمله نمودشناسی یعنی دانـش مـدنی ؛ اجتمـاعی و سیاسـی و بلکـه سیاست مدنی ، به صورت روشمند، قاعده مند، نظاممند و هدفمند نیز براین اساس بـوده ، و در ایـن راستا می باشد. فارابی و خواجه نصیر دوتن از برجستگان جدی ، جهـانی و جاویـدان ایـن حـوزه معرفتی خوشبختانه اسلامی و ایرانی اند. نخست مؤسس و دومین مجدد علـم و حکمـت مـدنی ؛ اجتماعی و سیاسی در تاریخ و جهان اسلام و ایران بوده و محسوب می گردند. مقاله بـه تحلیـل گفتمان حکمت حکمت مدنی در آثـار و آراء و بلکـه در نگـاه ، نظریـه و نظـام حکمـی ایـن دو می پردازد. فرضیه اصلی : حکمت مدنی ؛ اجتماعی و سیاسی متعالی است .
Theosophy of civil، social and political theosophy deals with whyness، whatness and howness of civil theosophy. It identifies and introduces the origin، place and role of civil theosophy just as it treats the whyness، whatness and howness of "civil government" as well. It deals with civil and political phenomena tackling them phenomenologically. It explains the origin، place and strategic role of government and civil phenomenon. [The study of] the evolutionary development of civil theosophy from the beginning to the present and to the end (termed as Mahdavide period) is indebted to queries into the theosophy of civil theosophy. The questions tackled by civil theosophy in areas such as epistemology، methodology and phenomenology and even civil science including phenomenology that is civil، social and political science are also dependent on it. Even a systematic and targeted grasp of civil politics is based on it. Farabi and KhawjaNasir al-Din are two of the really prominent world figures with lasting impacts، in this Islamic –Iranian epistemic field. The former is the founder and the latter is the reviver of civil، social and political science and theosophy in the history of Muslim and Iranian world. This article studies the theosophy of civil theosophy in their works and thoughts. According to this article، civil theosophy is social، political and transcendental.
Machine summary:
"حکمت مدنی این چنین ؛ زیرساخت راهبردی ساختار راهبردی و شـبکه درونـی یـا درون سازه سازه یا شاکلة الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت ، تحول و تولید نظریه و نگاه و نظریه علمی ؛ علم و علوم توحیدی ، توسعه متعالی اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی ؛ معنوی و اخلاقی چشم انداز فرازآینده جمهوری اسـلامی ایـران و تجدیـد و تأسـیس تمـدن نـوین اسلامی است .
پیشینه مدنی و تمدنی ، پشتوانه مکتبی و دینی ، سیر استکمال و متکامل و ساختار کامل (رسا و سازوار) و چشم انداز توسـعه متعـالی و چـالش ارتقـای کارآمـدی حکمـت حکومت و حکومت حکمت ، دیگری و دومین پرسة راهبردی نظام مند و هدفمند در ایـن راستا است .
ومع ذلک فإن الأحوال و العوارض التی بحسبها یکون التقدیر غیر محدودة ولا یحاط بها» (فارابی ، ١٣٥٠ق ، ص٨٣-٨٤)؛ فلسـفه مـدنی ، در مـواردی کـه بـه بررسی (تفحص ) افعال و سنن و ملکات ارادی ـ و دیگر مباحثی که به آن مربوط اسـت ـ بپردازد، قوانین کلی را می دهد، و راه اندازه گیری (تقدیر) آنها را بر حسب احوال و اوقات مختلف ، و اینکه چگونه و با چه چیز باید این اندازه گیری شود، نشان می دهد.
در نگاه ، نظریه و نظام حکمت مدنی تقریبی فاضلی ـ متعالی خواجه نصیر، «خیرات عامه : امـن بود و سکون و مودت با یکدیگر و عدل و عفاف و لطـف و وفـا و امثـال آن » بـوده کـه به عنوان شاخه های سیاست و حکومت حکمـت و حکمـت سیاسـت و حکومـت مـدنی است ."