Abstract:
سنگ نگاره ها یا هنر صخره ای، یکی از کهن ترین آثار تاریخی و هنری به جای مانده از بشر هستند. این نقوش از جمله هنرهایی هستند که در نقاط مختلف ایران پراکنده اند و هر یک نشانی از دنیای باستان دارند. این پژوهش، به بررسی و مطالعه سنگ نگاره های آسو پرداخته است. سنگ نگاره های نویافته آسو در ناحیه ای کوهستانی به فاصله 300 متری در جنوب روستای آسو در شهرستان بیرجند، در استان خراسان جنوبی قرار دارد. روش بررسی نگاره ها، پیمایشی بوده که از تک تک نقوش عکس برداری و سپس طراحی صورت گرفته است و در روش کتابخانه ای به بررسی تطبیقی نقوش با دیگر سنگ نگاره های ایران پرداخته شده است. اهداف اصلی پژوهش شامل معرفی و بررسی نقوش سنگنگاره آسو، مطالعات انسانشناسی در مورد نقوش، مطابقت نقوش با شرایط اقلیمی (پوشش گیاهی و جانوری)، بررسی تطبیقی و تشابهی نقوش با دیگر نقاط و گاهنگاری پیشنهادی براساس شواهد موجود است. نقوش یافت شده در این محوطه شامل 51 نقش که در برگیرنده نقوش؛ حیوانی، انسانی، نمادین و ابزارآلات است که اغلب به صورت تک نگاره و گاه مجموعه ای بوده که در خلق این نقوش از روش کوبشی استفاده شده است. با بررسی های انجام گرفته می توان پی برد که نقوش مورد نظر از نظر کیفی و کمی با دیگر نقوش یافت شده در دیگر مناطق ایران و خارج از مرزهای کنونی ایران، قابل بررسی و تحلیل هستند.
Rocky Design or stone art، is one of the most ancient historical or artistic manmade works remained from mankind. This designs are among those artistic works which dispersed in various parts of Iran and each of them is the indication of universe antiquity. This research has been examined the study and inspection of Asu’s rocky designs. The Asu’s recent rocky designs located in mountainous region to 300 meters distant from south of Asu village of Birjand city in South Khorasan. The methodology for inspecting the rocky designs was in survey model which photography has been made from each one of the designs and then the planning has accomplished and in library method the comparative inspection of the designs with the other rocky designs has been proceeded. The main goals of the research includes the introduction and investigation of the designs of Asu’s rocky designs، anthropological studies about the designs، conformity of designs with ecological conditions (vegetable and animal covering)، parallel and comparative study of designs with the other places and suggested chronometer on the bases of evidences also exists. The obtained designs in this space contains 51 designs which includes the designs; animal، human، symbolic and tools which often were in the form of single image and sometimes in the form of a collection which in creation of those designs the knocking method has been used. With the accomplished investigations it can be discovered that the said designs from the qualitative and quantitative aspect can be analyzed and compared with the other newly found designs in the other regions of Iran and beyond Iran’s current borders.
Machine summary:
"در واقع ، سنگ نگاره ها از مس دنت ترین مدارک RockArt The Archaeology of RockArt نقوش صخره ای در جهان به سه دسته تق م یس شده اند؛ این تق یسم ب دن ی به آثار ایران هم قابل تع م یم است : ١- پی وتک گراف (hpargotcip) یا رنگ اگن ره : شامل نقاشی، طراحی، اندودرنگ و .
در تابس اتن ١٣٩٢، برای اولین بار جامع ترین طرح پژوهشی روشم دن استان خراسان جنوبی درخصوص مطالعات باستان شناسی- انسان ش انسی سنگ نگاره های خراسان ج ونبی توسط حمیدرضا قربانی انجام شد (قربانی، ١٣٩٢).
این نقش نیز جز کم ایب ترین نقوش جانوری یافت شده در آسو است که بس ایر ساده و با بدنی حج م ی نمایش داده شده است (تصویر ٥، B) تصویر ٥) A: نقش سگ در سنگ نگاره آسو (قربانی ، ١٣٩٢: ١٥١).
با توجه به این که در بی رتش سنگ نگاره های محوطه های مورد پژوهش ، نقش اسب و سوارکاران نیزه به دست دیده می شوند و نظر به این که تاریخ اهلی سازی و است افده از اسب فراتر از ع رص آهن را در برندارد، لذا تاریخ کهن ترین ن وقش ایجاد شده با رعایت احت ایط به ع رص آهن باز می گردد."