Abstract:
ط نز چخوف براساس عملکرد و نقش شخصیت ها و جهان بینی شخصیت های درام او معنا پیدا میکند. شخصیت ها در درام چخوف درعین حال که در لحظاتی خنده دار هستند، احساس ترحم را هم در مخاط ب به وجود میآورند. این مدل در بسیاری از شخصیت های آثار چخوف قابل ارزیابی است . ازط رف دیگر چخوف ان سان وار، تفاوتی بین شخصیت های اصلی و فرعی قایل نمی شود. قهرمان پروری در آثار او دیده نمی شود. درام چخوف در یک وضعیت مبهم شخصیت هایش را در پیدایش و به وجود آمدن اتفاق های غیرعمد به نمایش میگذارد. قط عیت نداشتن ، به عنوان یک ویژگی ، منجر به پیدایش وضعیت های مسخره و ط نز می شوند. درک این وضعیت در تحلیل و ١٠١اجرای نمایشنامه های چخوف بسیار مهم است . وضعیتی که هم چون لبه تیغ ممکن است ازیک سو تحلیل و اجراکننده را به سمت تراژدی و درسمت دیگر به کمدی سبک و هجو آمیز منحرف کند. این مقاله با نگاهی جدی ن سبت به جهان بینی شخصیت ها قصد دارد تا ط نز چخوف در پرداخت درام را مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهد و می تواند در مورد یکی از آسیب های جدی در مسیر تحلیل و حتی تولید نمایشنامه های چخوف که برداشت و نگاه نادرست ن سبت به ماهیت ط نز در آثار این نویسنده برمیگردد، مورداستفاده قرار گیرد. به عنوان مثال اغراق در خلق کمدی ، با بی توجهی به وجه کمیک در مورد نمایشنامه های چخوف می تواند تحلیل یا اجرا را در مسیری دیگر قرار دهد ٦٠ و حتی ط نز چخوف را به اشتباه به هجو و هزل نزدیک کند. ازاین رو در این تحقیق سعی شده تا ضمن ارزیابی ویژگی های کمیک و به ط ورمشخص ط نز در درام چخوف با تاکید بر پرداخت شخصیت ها، به نتیجه گیری کاربردی و درعین حال روشن در مورد ماهیت ط نز در آثار آنتوان چخوف را موردبررسی قرار دهیم . در این تحلیل که به صورت توضیحی – تفسیری انجام شده ، پس از ارزیابی ویژگی های کمیک آثار چخوف براساس رویکرد اصلی به نتیجه خواهم رسید. الگوی تحقیق نمایشنامه باغ آلبالو آنتوان چخوف است که احتمالا می تواند بهترین نمونه برای ردیابی ویژگی های ط نز در کار این نویسنده باشد. تحقیق به صورت کتابخانه ای و به روش استقرایی صورت گرفته و پس از ارزیابی آرا و نظرات براساس رویکرد اصلی به استنتاج و نتیجه گیری خواهم پرداخت .
Machine summary:
"" )فدایی حسین ، ١٣٩٠: ١٤٤( چخوف بارها آثار خود را کمدی می نامید و بر این امر هم اصرار داشت و البته رویکرد متفاوت او به شیوه کمدی ، در نظر برخی از بزرگانی چون استانیسلاوسکی چنان بود که این کارگردان برجسته روس به ط ورقاط ع آن ها را تراژدی می پنداشت و ط نز موجود در آن را نه برای خنده بلکه در جهت همان نیشخند و تاثر بر سرنوشت غم بار شخصیت ها می دان ست .
نمایشنامه باغ آلبالو را به دلیل ٦٠ وجود ویژگی ها و مشخصه های بارز و برجسته ط نزآمیز از میان آثار چخوف انتخاب کرد ام و به جز اشاراتی که تا پیش ازاین به آن شد، در ادامه این ویژگی هایش را با رویکرد کمدی موردارزیابی قرار خواهم داد.
اما نکته مهم در مورد او و گذشته این است که همان پسربچه پانزد ساله سال های گذشته که رانوسکی او را زمانی پناه داده بود حالا و درنتیجه حماقت و اشتباهات خانواده اشرافی صاحبان باغ به مالک جدید باغ آلبالو تبدیل می شود و مالکان سابق بی خانه و سرپناه و حتی دارایی از خانه شان به مقصدهایی نامعلوم سفر میکنند.
چخوف در باغ آلبالو هم چون دیگر آثارش ، برای ن شان دادن مصایب زندگی از قهرمان کلاسیک استفاده نمیکند، بلکه شخصیت های معمولی را باظ رافت و مهارت ، پرداخت و کالبدشکافی میکند و دراین راه از شیوه تاثیرگذار ط نز استفاده می کند."