Abstract:
چگونگی بخش پذیری توانایی عمومی زبان خارجه و مهارت های آن ، پرسشی است که سـال هاسـت توجه زبان شناسان کاربردی را به خود معطوف داشته است . در گذشته تصور میشد توانـایی عمـومی زبان خارجه و مهارت های آن ، واحد و غیر قابل تفکیک هستند؛ اما نظریـات جدیـد نـه تنهـا توانـایی عمومی زبان خارجه را بخش پذیر میدانند، بلکه معتقدند مهـارت هـای زبـانی هـم قابـل تقسـیم بـه زیرمهارت ها هستند. با این حال ، محققین در مورد تعداد و ماهیت زیرمهارت هـایی کـه مهـارت هـای اصلی شنیدن ، صحبت کردن ، خواندن و نوشتن را تشکیل میدهند، اتفاق نظر ندارند. هدف این مطالعه ، بررسی بخش پذیری سازه درک مطلب (خواندن و شنیدن ) در زبان خارجی است . بـرای ایـن منظـور یک آزمون درک مطلب زبان انگلیسی، که از دو بخش خواندن و شنیدن تشکیل شده بـود، بـه وسـیله مدل پرسش -پاسخ چند بعدی تحلیل شد. سه مدل رقیب با یک بعـد، دو بعـد و چهـار بعـد بـرازش شدند. یافته ها نشان داد مدل چهار بعدی برازش بهتری نسبت به مدل دو بعدی دارد و مدل دو بعـدی برازش بهتری نسبت به مدل تک بعدی دارد. این بدان معناست که سازه درک در زبان دوم قابل تفکیک به زیرمهارت هاست . کاربرد یافته ها در تدریس و آزمون زبان های خارجه بحث شده است .
Machine summary:
"این مطالعه با استفاده از مدل پرسش - پاسخ چند بعدی، ساختار عاملی 1 سـازه درک در زبـان دوم را از نظر تعداد و ماهیت زیرمهارت های تشکیل دهنده آن بررسی میکند.
گرچـه مطالعـات بسـیاری در زمینـه ساختار دانش عمومی زبان دوم و قابلیت بخش پذیری مهارت های زبان دوم انجام شده است ( باکمـان و پالمر ١٩٨١، ١٩٨٢؛ باک،١٩٩١ ،١٩٩٢) اما هیچ مطالعه ای بر روی بخش پذیری مهارت هـای درک مطلـب با استفاده از مدل پرسش - پاسخ چند بعدی صورت نگرفته است .
Item Response Theory unidimensionality principle مدل های چند بعدی برای تحلیل های تاییدی مدل های نظریه پرسش - پاسخ چند بعدی 1 میتوانند در حالت تاییدی 2 برای تحقیق در مـورد روایـی سازه ای آزمون هایی که از چند بخش و یا زیر مقیاس تشکیل شده اند مورد استفاده قرار گیرند (امبرتسـون ، ١٩٨٠.
جدول ٢: همبستگی بین چهار بعد بعد ١ بعد ٢ بعد ٣ بعد ٤ بعد ١ 0,58 0,52 0,49 بعد ٢ 0,52 0,49 بعد ٣ 0,54 بحث و نتیجه گیری این مطالعه از طریق مقایسه برازش های چندین مدل موجود و به کمک آمـاره هـای انحـراف و معیـار اطلاعات نشان داد که مدل های چند بعدی، مانند تحلیل عامل تاییـدی، از نظـر ماهیـت تاییـدی هسـتند و میتوانند برای تحقیق درباره ساختار تشکیل دهنده آزمون ها مورد استفاده قرار گیرنـد (بقـایی و گروتیـان ، [زیر چاپ ]؛ یانسن و دی باک، ١٩٩٩)."