Abstract:
درایـن نوشـتارجلـدهف ـت کتـاب »نمایش هـایایرانـی «بـاعنـوان نمایش هـایعامیانـهاثـر صـادق عاشـورپوررابررسـی میکنیـم .وی نمایش واره هـای گردآوریشـده درایـن جلـدرااز روسـتاییان همـدان ،زنجـان واسـتان کردسـتان شـنیده ،فراهـم آورده وتنظ یـم کـرده اسـت . بـه اعتقـادعاشـورپورازآنجـاکـه پیشـگامان درامـرشـناخت نمایـش ایرانی ومتقدمـان به این گونههـانپرداختهانـدوافـرادی هـم کـه پرداختهانـد،بـه نقـل نمونههـااکتف ـاکرده انـد،ایشـان درمـوردسـاختمان ایـن گونههـاتوضیحـات کافـی داده اسـت . مطالعـه کتـاب حاضـرنشـان میدهـدکـه گردآورنـده خـوددرچنبـرهمان مسـائلی گرفتار آمـده کـه محققـان وپژوهشـگران نمایـش ایرانـی رابـه آنهـامتهـم میسـازدوآن یکسـونگری ، جزم اندیشـی ،خـودراعقـل کل انگاشـتن ودیگـران رامشـغول رونویسـی کـردن ازدسـت یکدیگـردانسـتن اسـت .دیگـرآنکـه بسـیاری ازبازیهایـی که ایشـان آنهارا»نمایـش عامیانه « برمیشناسـد،ازسـاختمان وسـاختارنمایشـی بیبهره انـدوتنهـاتف کـرودرسـت تراینکـه بگوییـم تخیـل گردآورنـده ،آنهـارانمایـش وانمـوده اسـت .
Machine summary:
"نکتـه قابل بحـث اینکـه چـون هیچ یـک ازپژوهشـگران نمایـش ایرانـی بـه ایـن گونههـا نپرداختهانـدودرمتـون رسـمی -بهزعـم ایشـان دربـاری -نیـزازبسـیاری ازایـن گونههـا-جـز نمایش هـای زنانـه کـه پیش تـرتوسـط اسـتادان دکتـرعلـی بلوکباشـی )درمجلـه پیـام نویـن ( وانجـوی شـیرازی )درکتـاب بازیهـای نمایشـی (درمعـرض دیـدقـرارگرفتـه ونیـزبرخـی از داسـتان هایی که باعنوان »مکرزنان «-حیل النسـاء-درمتون کهن نظ یرجوامع الحکایات عوفـی ونوشـتههای پژوهنـدگان فرهنـگ مـردم )فولکلـور(آمـده اسـت ،سـخنی نرفتـه اسـت ، گردآورنـدٔەمحتـرم فرصـت رامغتنـم شـمرده وبدیـن گونـه بـرآنـان خـرده میگیـرد: ...
نمایش هایـی کـه میشـودمدعـی شـدبـامقـداری کار کارشناسـانه روی آنهـامیشـودآنهـارادسـتمایهای قـراردادبـرای رسـیدن بـه نمایش کـودک وغیـرآن درجهـت تقویـت وهویـت بخشـیدن بـه بخش هایـی ازنمایـش ملـی کـه متأسـف انه بعـدازسـال هاتـلاش ودلسـوزی علاقهمنـدان بـه ایـن نـوع هنـوزحتـی تعریف ـی متقـن ازنمایـش ملـی ،خاصـه نمایـش کـودک نداریـم وبـاکمـال تأسـف در بسـیاری ازمواقـع چـه درتهـران وچـه درشهرسـتان ها،هـرشـیلنگ تختهاندازی )اصطـلاح گردآورنـده ( راتئاتـرکـودک نـام میگذارنـد و جنـگ رقـص وموسـیقی رانمایـش کـودک مینامنـدوبـه ایـن دل خـوش میکننـدکـه دراجـرابچههـابـامـا ارتبـاط برقـرارکـرده ودرسـالن کـف میزدنـد!درصورتیکـه خـودایـن بزرگـواران بهتـر ازنگارنـده میداننـدبرقـراری ارتبـاط درنمایـش ،کـف زدن نیسـت کـه کـف زدن ، همسویی آنی درامری موقت است ،بلکه غرض ازبرقراری ارتباط درنمایش ،ایجاد همذات پنـداری )کاتارسـیس (اسـت ،دربزرگسـالان بهنوعـی ودرکـودک ونوجـوان بهنوعـی دیگـر«)ص .
ایشـان مینویسـند: بـاکمـال تأسـف دربسـیاری ازمواقـع چـه درتهـران وچـه درشهرسـتان هاهـر شـیلنگ تختهاندازی ]چنیـن درمتـن [راتئاتـرکـودک نـام میگذارنـدوجنـگ رقص و موسـیقی رانمایـش کـودک مینامنـدوبـه این دل خوش میکنندکـه دراجرابچهها بـامـاارتبـاط برقـرارکـرده ودرسـالن کـف میزننـد!درصورتیکـه خـودایـن بزرگـواران -یعنـی اجراکننـدگان نمایـش کـودکان وکودکانـه -بهتـرازنگارنـدٔەسـطور-آقـای عاشـورپور-میداننـد،برقـراری ارتبـاط درنمایـش کـف زدن -وایضـاخندیـدن - سال دوم ، شماره ٥ نیسـت کـه کـف زدن همسـویی آنـی درامـری موقـت اسـت ،بلکـه غـرض ازبرقـراری ارتباط درنمایش ایجادهمذات پنداری )کاتارسـیس (اسـت ،دربزرگسـال بهنوعی ،و١٣٠٥٠٥ درکـودک ونوجـوان بهنوعـی دیگـر«)ص ."