Abstract:
طی دهههای اخیر مسائل مربوط به بهداشت روانی دانشجویان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و مطالعات متعددی به بررسی عوامل مؤثر بر سلامت روانی، نحوهی سازگاری دانشجویان با محیط جدید و چگونگی شکلگیری آسیبهای روانی شایع در آنها پرداختهاند. در این راستا هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی رابطهی سازههای ورزش، شادکامی و هوش هیجانی با سلامت روانشناختی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشجویان نخبه ایرانی در سال تحصیلی 88-1387 تشکیل میدهند که 160 نفر به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه سلامت عمومی فهرست شادکامی آکسفورد و مقیاس هوش هیجانی پاسخ دادند. در مطالعه حاضر علاوه بر استفاده از شاخصهای توصیفی، از همبستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون آماری t گروههای مستقل استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که شادکامی، ورزش و هوش هیجانی با سلامت روانشناختی همبستگی مثبت معناداری دارد. همچنین یافتهها بیانگر این مطلب است که این مؤلفهها به طور معناداری قادر بـه پیشبینی سلامت روانشناختی دانشجویان میباشند. سرانجام اینکه نتایج حاکی از این نکته بودند که بین دو گروه ورزشـکار و غـیرورزشکار در سازههای شادکامی، هوش هیجانی و سلامت روانشناختی تفاوت معناداری وجود دارد.
In the recent decades، attention has been raised to the mental health problems of college students and important factors that influence their psychological well-being. In this regard، the main goal of present study was to study the relationship between sport، emotional intelligence and happiness with the mental health. The Oxford Happiness Inventory، GHQ-28، and the Emotional Intelligence Scale were completed by a sample of 160 elite university students. Data were analyzed by، person correlation; regression and independent t-test. Results showed that there is positive correlation between sport، emotional intelligence and happiness with mental health. Also result indicated that these factors predicted elite University student’s mental health، significantly and showed that there are significant differences between sportsmen and non sportsmen college students in mental health، emotional intelligence، and happiness.
Machine summary:
"پژوهش انجام شده در زمینه ی رابطه ی هوش هیجانی با مؤلفه های سلامت روانی نشان داده اند که این سازه با سازش اجتماعی و رضایت از زندگی همبستگی مثبت و با آشفتگی روانشناختی ، افسردگی و اضطراب همبستگی منفی دارد (پالمر۴ و همکاران ، ۲۰۰۲).
یافته ها در این بخش ابتدا به بررسی رابطه ی سازه های شادکامی ، هوش هیجانی و ورزش با سلامت روانشناختی پرداخته می شود که نتایج مربوط به آن براساس همبستگی پیرسون در جدول ۱ آورده شده است .
۰۱ نتایج مندرج در جدول ۱، نشان می دهد که از یکسو بین سازه های شادکامی ، هوش هیجانی و ورزش همبستگی مثبت معناداری وجود دارد و از سویی دیگر بین سازه های مذکور و نمره سلامت روانشناختی افراد (شکایات جسمانی ، اضطراب ، نارسا کنش وری اجتماعی و افسردگی )همبستگی منفی معناداری وجود دارد.
در ادامه ، جهت مقایسه دو گروه ورزشکار و غیرورزشکار در زمینهی سازه های پژوهش (سلامت روانشناختی ، شادکامی و هوش هیجانی ) از آزمون t گروه های مستقل استفاده گردید که نتایج مربوط به آن در جدول ۳، ۴ و ۵ ارائه گردیده است .
یافته های جدول فوق نشان می دهد که میانگین نمره ی رضایت از زندگی افراد ورزشکار (=M) از میانگین نمره ی افراد غیرورزشکار (=M) بیشتر است که این تفاوت از نظر آماری معنادار می باشد (>P، =df، =t)."