Abstract:
با هدف بررسی اثر میانجی رفتار پاسخگویی فردی در روابط علی ویژگی های شخصیتی با استرس و رضایت شغلی ، نمونه ای به حجم ۲۵۰ نفر عضو هیات علمی به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از سه دانشگاه دولتی انتخاب شدند. داده ها از طریق مقیاس پنج عامل بزرگ شخصیت نئو، پرسشنامه استرس ، رضایت شغلی و پرسشنامه پاسخگویی فردی جمع آوری گردید. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازه گیری شده در الگوی مفهومی ، از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که ویژگی شخصیتی با وجدان بودن با استرس رابطه منفی و مـعنی دار؛ با احساس پاسـخگویی رابطه مثبت و معنی دار و ویـژگی شخصیتی توافق پذیری با رضایت رابطه مثبت و معنی دار و با احساس پاسخگویی رابطه منفی و معنی دار دارد. همچنین نتایج نشان داد که رابطه بین با وجدان بودن و استرس شغلی از طریق احساس پاسخگویی میانجی گری می شود. در عین حال نقش میانجی پاسخگویی احساسی در رابطه بین ویژگی شخصیتی توافق پذیری و رضایت شغلی تائید نشد. در الگوی مورد نظر، تمام وزن های رگرسیونی ـ به غیر از رابطه بین پاسخگویی و رضایت شغلی ـ از نظر آماری معنی دار بودند. این نتایج بر ضرورت بازشناسی نقش میانجی پاسخگویی احساسی در بررسی رابطه علی ویژگی های شخصیتی با استرس و رضایت شغلی تاکید می کند.
With the aim of surveying the mediating effects of individual accountability in causal relations among personality traits، stress and job satisfaction، a sample consisting of 250 faculty members in three state universities was chosen using random stratified sampling. The data were gathered through NEO big five factor inventories and stress، job satisfaction and individual accountability questionnaires. To evaluate the relations among latent variables، measured in conceptual model، the Structural Equation Modeling was used. The results showed that the personality trait of conscientiousness bears a negative and significant relation with stress، a positive and significant relation with felt accountability، and the personality trait of agreeableness bears a positive and significant relation with satisfaction and a negative and significant relation with accountability. The results also showed that the relation between conscientiousness and job stress is mediated through felt accountability. Meanwhile، the mediating role of the felt accountability in the relation between the personality trait of agreeableness and job satisfaction was not confirmed. In the concerned model all regressive weights except the relation between accountability and job satisfaction were statistically significant. The results put emphasis on the necessity of reassessing the mediating role of felt accountability in surveying the causal relation among personality traits، stress and job satisfaction.
Machine summary:
"با این حال در پژوهش های صورت گرفته 1- Witt 2- Daus & Ashkanasy 96 سازه رضایت و استرس شغلی به عنوان مهم ترین پیامدهای سازمانی کمتر مورد توجه بوده است (کنلی و ویسواران ۱، ۲۰۰۰؛ به نقل از رضائیان و نائیجی ، ۱۳۸۸).
1- Fandt & Ferris 2- Hachwarter 101 / نمودار(۱) مدل مفهومی روابط بین متغیرهای پژوهش مبتنی بر این مدل سوال اصلی این بود که آیا دو بعد شخصیتی (با وجدان بودن و توافق پذیری ) به واسطه رفتار پاسخگویی فردی میزان رضایت و استرس شغلی را تبیین می کنند؟ روش از آنجائی که هدف تحقیق حاضر تعیین روابط علی میان ویژگی های شخصیتی ، پاسخگویی و پیامدهای شغلی (رضایت و استرس شغلی ) در قالب مدل مفهومی بود، لذا پژوهش حاضر از نظر هدف ،کاربردی ـ کمی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع همبستگی و بطور مشخص مبتنی بر مدلیابی معالات ساختاری ۱ بود.
84 بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی با وجدان بودن و توافق پذیری با استرس و رضایت شغلی با توجه به اثر میانجی رفتار پاسخگویی انجام شد.
پیشنهادات زیر می تواند برای غنای تحقیقات بعدی در این زمینه بیفزاید: ـ لازم است که در زمینه رابطه بین وجدان و توافق پذیری با استرس و رضایت شغلی با استفاده از ابزارهای دیگر پژوهش های بیشتری صورت گیرد و نقش دیگر متغیرهای تعدیل گر و میانجی احتمالی مورد توجه بیشتری قرار گیرد."