Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ازخودبیگانگی روانی و کیفیت دلبستگی با نگرش به رفتارهای خرابکارانه در دانش آموزان دبیرستانی انجام شد. روش پژوهش ، توصیفی از نوع همبستگی و شرکت کنندگان شامل ۳۲۰ دانش آموز (۱۷۶ دختر و ۱۴۴ پسر) پایه سوم دبیرستان بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ازخودبیگانگی روانی "ملوین سیمن (۱۹۵۹)"، پرسشنامه رفتار خرابکارانه و سیاهه دلبستگی به والدین و همسالان "آرمسدن و گرینبرگ (۱۹۸۷)" بود. نتایج نشان داد که مولفه های اعتماد و ارتباط با والدین و همسالان رابطه منفی و مولفه بیگانگی از والدین و همسالان و هر پنج مولفه ازخودبیگانگی روانی رابطه ای مثبت با نگرش به رفتارهای خرابکارانه داشتند. تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای احساس ازخودبیگانگی روانی ، اعتماد به پدر، اعتماد به همسال، ارتباط با همسال و ارتباط با مادر توانستند واریانس نگرش به رفتار خرابکارانه را به طور معنی داری پیش بینی کنند (=R٢). با توجه به نتایج حاضر، توجه به روابط دلبستگی برای مشاوران و خانواده درمانگران در مواجهه با نوجوانان توصیه می شود.
The present study aimed to examine the relationship between psychological self-alienation، attachment quality and attitudes towards vandalistic behaviors in high school students. This study was conducted with a correlation method and the study population included 320 students (176 females and 144 males) in third grade of high school who were selected through multistage cluster sampling. The psychological self-alienation questionnaire (Seeman، 1959)، vandalistic behaviors questionnaire and the inventory of parent and peer attachment (Armsden & Greenberg، 1987) were applied. Results showed that there was a negative relationship between trusting parents and peers and vandalistic behaviors. Moreover، findings demonstrated that there was a positive relationship between alienation from parents and peers as well as all aspects of self-alienation had a positive relationship with vandalistic behaviors. The analyses of stepwise regression indicated that psychological self-alienation، trusting father and peers as well as relationship with mother and peers could significantly explain the variance of attitudes towards vandalistic behaviors (R2=.87) Hence، the counselors and family therapists are suggested to pay attention to attachment relationship while studying adolescents’ behaviors.
Machine summary:
"S. Ainsworth 4- Burgess & Marshall & Rubin 5- Armsden GC, Greenberg MT 104 نشان داده اند که بین کیفیت اعتماد و ارتباط با والدین و همسالان با بروز رفتارهای ناسازگارانه دانش آموزان رابطه منفی و بین بیگانگی از والدین و همسالان با نگرش به رفتارهای خرابکارانه رابطه مثبتی وجود دارد (روبین و همکاران ۱، ۲۰۰۴؛ بال۲، ۲۰۰۵؛ گالن و رابینسون ۳، ۲۰۰۵؛ مادریگال۴، ۲۰۰۶؛ لوبر و همکاران ۵، ۲۰۰۹؛ جاکوب دول و همکاران ۶، ۲۰۱۳؛ واحدی و مرادی ، ۱۳۸۸).
6- Jacob Doll & et all Pardini 8- Caregiver discipline supervision 7- Familial caregiver support 9- Caregiver child relationship quality 105 از آنجا که خانواده ، مدرسه و گروه همسال، سهم مهمی در تشکیل جامعه و شکل گیری نوع روابط انسانی دارند و در جریان زندگی ، این نهادها به عنوان مسیر نخستینی برای نوجوانان جهت اثرگذاری بر رفتارها، همواره باقی می مانند، پیوندهای درون خانواده ، مدرسه و گروه همسال، پیش زمینه ای برای شکل گیری الگوهای رفتاری نوجوانان است که آنان را در بسیاری از تصمیمات رفتاری و روابط اجتماعی راهنمایی می کند.
در تبیین نتایج پژوهش حاضر مبنی بر رابطه بین کیفیت دلبستگی به والدین و همسالان با نگرش به رفتار خرابکارانه می توان گفت که این یافته با نتایج برخی از پژوهش های پیشین از جمله (روبین و همکاران ، ۲۰۰۴؛ گالن و رابینسون ، ۲۰۰۵؛ جاکوب دول و همکاران ، ۲۰۱۳؛ واحدی و مرادی ، ۱۳۸۸) همسو است ."