Abstract:
مقدمه : شبکه های اجتماعی نقش پررنگی در دنیای امروز دارند و نمی توان آنها را نادیده گرفت . شبکه های اجتماعی بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد و در سطح کشورها و حتی بین الملل تاثیرگذارند و به همین دلیل در حال گسترش هستند و در آینده نقش به مراتب بیشتر و مهم تری را در زندگی بازی خواهند کرد. روش: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است . از بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تعداد ١٥٠ نفر (٩٠ زن و ٦٠ مرد) به روش تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و با تکمیل پرسشنامه محقق ساخته در زمینه تاثیر شبکه های اجتماعی بر امنیت اخلاقی در این پژوهش شرکت کردند. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد شبکه های اجتماعی بر امنیت اخلاقی تاثیرگذار هستند. از بین شاخص های ذکر شده در حوزه تاثیر شبکه های اجتماعی بر امنیت اخلاقی ، شاخص اختلافات قومی دارای بالاترین میانگین رتبه و بعد از آن شاخص های ، تبلیغات ضد دینی و القای شبهات و تهاجم فرهنگی و خودباختگی فرهنگی قرار دارند. بحث و نتیجه گیری : با توجه به این یافته ها می توان نتیجه گیری کرد که شبکه های اجتماعی بر امنیت اخلاقی می تواند به صورت بالقوه مخرب باشد.
Machine summary:
"از بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تعداد ١٥٠ نفر (٩٠ زن و ٦٠ مرد) به روش تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و با تکمیل پرسشنامه محقق ساخته در زمینه تاثیر شبکه های اجتماعی بر امنیت اخلاقی در این پژوهش شرکت کردند.
از بین شاخص های ذکر شده در حوزه تاثیر شبکه های اجتماعی بر امنیت اخلاقی ، شاخص اختلافات قومی دارای بالاترین میانگین رتبه و بعد از آن شاخص های ، تبلیغات ضد دینی و القای شبهات و تهاجم فرهنگی و خودباختگی فرهنگی قرار دارند.
با توجه به مسائل مطرح شده مسئله تحقیق حاضر این است که تاثیر شبکه های اجتماعی بر امنیت اخلاقی به چه میزان است ؟ 1- Turrini مبانی نظری تحقیق دانشمندان مفهوم شبکۀ اجتماعی را به عنوان استعارههای برای توصیف مجموعه ای از روابط میان افراد به کار میبرند.
جدول شماره ٢ نشان میدهد که از بین گویه های ذکر شده در حوزه تاثیر شبکه های اجتماعی بر امنیت اخلاقی، گویه اختلافات قومی دارای بالاتری رتبه میانگین و بعد از آن گویه های، تبلیغات ضد دینی و القای شبهات و تهاجم فرهنگی و خودباختگی فرهنگی میباشد.
در مجموع ٣١ درصد از افراد نمونه آماری در حد خیلی کم و کم ،٣٠ درصد در حد متوسط ، ٣٩ درصد در حد زیاد و خیلی زیاد معتقدند که شبکه های اجتماعی بر امنیت اخلاقی تاثیرگذار هستند و از بین گویه های ذکر شده در حوزه تاثیر شبکه های اجتماعی بر امنیت اخلاقی، گویه اختلافات قومی دارای بالاترین میانگین رتبه و بعد از آن گویه های، تبلیغات ضد دینی و القای شبهات و تهاجم فرهنگی و خودباختگی فرهنگی میباشد."