Abstract:
To have an effective performance in today’s economy، most organizations acknowledge that they need to turn into a KBO، however، many of them fail to find the right way to reach the objective. Using an eclectic (qualitative and quantitative) descriptive-survey approach، the present study aims to design a knowledge-based organization model for the National Media i.e. IRIB. In this developmental- applied research، 22 main KBO concepts were extracted from the related literature and shared with 40 scholars – university lecturers and IRIB’s experts – and finally، 22 concepts were finalized as the main components of a KBO. Based on 9 main concepts، then، a KBO specialized for IRIB was proposed. A questionnaire was also produced to test the hypotheses، and its validity and reliability were evaluated through Cronbach Alpha and confirmatory factor analysis. Finally، 13 research hypotheses were tested by structural equation model based on PLS methodology. The proposed model was validated by a sample of some 75 IRB senior managers and subsequently the conceptual model was ratified.
Machine summary:
Drucker در اسناد بالادستی مربوط (مانند سیاست های کلان نظام اداری کشور، که در آن به طـور صریح این امر ابلاغ شده است ) و برنامه ریزی راهبردی مربوط (سازمان صداوسـیما، ١٣٨٨) و شرایط و جایگاه آن در نظام و سپهر رسانه ای بین المللی، از این قاعده مستثنا نیسـت و جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است ؛ چرا که ضرورت دقت و سـرعت عمـل در رسانه ملی، یکی از عوامل اساسی برای تصمیم گیری مـدیران و فعالیـت کارکنـان در شرایط زیر است : ١.
کمبود نوآوری و خلاقیت در فعالیت ها و پروژه های سازمان بنابراین ، به طور خلاصه مسئله اصلی پژوهش ، نبود مدل سازمان دانش بنیان در رسـانه ملی بوده است ، به عبارت دیگر، بررسی اینکه مفاهیم مؤثر در ایجاد سازمان دانش بنیـان در رسانه ملی کدام اند؟ آیا بین این مفاهیم و دانش بنیان شدن سازمان رابطه ای وجـود دارد؟ و در نهایت آیا میتوان این رابطه و تأثیر را برحسب مدل مفهومی نشان داد یـا خیـر.
Effective Knowledge Organization (EKO) روش پژوهش ساختار کار در این مطالعه استخراج مفاهیم و متغیرهـای اصـلی سـازمان دانـش بنیـان و سپس تعدیل آن به مفاهیم مرتبط با سازمان صداوسیما (رسانه ملی) بـرای ترسـیم مـدل مفهومی از رسانه ملی دانش بنیان بوده است .
با توجه به نتایج به دست آمده در دور سوم دلفی و همچنین ضـریب توافـق بـه نسبت بالا که در جدول ٢ درج شده است در نهایت ٢٦ مفهوم اصـلی در سـازمان هـای دانش بنیان برای تدوین مدل مفهومی شناسایی گردید.
Component-Based Structural Equation Modelling, Total Quality Management & Business Excellence, Vol. 19, Issue 7-8, pp.