Abstract:
تعداد کاربران اینترنت و شبکههای بین المللی اینترنتی به شکل فزایندهای رو به رشد میباشند بدین ترتیب هر بنگاه تجاری- خدماتی موظف است تا پاسخگوی خیل عظیم این گروه از مشتریان و کاربران بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی باشد. یکی از مهمترین کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و اینترنت،در صنعت گردشگری است و به دلیل نقش و اهمیتی که صنعت گردشگری خارجی میتواند در ابعاد مختلف از جمله ایجاد درآمدهای ارزی و افزایش تولید ناخالص داخلی،منبع درآمد برای دولت،منبع ایجاد اشتغال و بهبود خدمات اجتماعی داشته باشد،بنابراین برای ورود به بازار رقابتی جهان مجبور به تجهیز امکانات و بهرهبرداری از تکنولوژیهای نوین میباشند. ابزار الکترونیکی و اینترنت در تمام زنجیره توزیع خدمات گردشگری شامل:خطوط هوائی،مهمانپذیری،گردانندگان تور، آژانسهای مسافرتی و مقاصد سفر تغییرات شگرفی ایجاد کرده است.با توجه به آنچه مطرح شد ورود تجارت الکترونیک یک ضرورت انکارناپذیر میباشد و ما ناگریز به استفاده از این فنآوری در صنعت گردشگری هستیم.
Machine summary:
"یکی از مهمترین کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و اینترنت،در صنعت گردشگری است و به دلیل نقش و اهمیتی که صنعت گردشگری خارجی میتواند در ابعاد مختلف از جمله ایجاد درآمدهای ارزی و افزایش تولید ناخالص داخلی،منبع درآمد برای دولت،منبع ایجاد اشتغال و بهبود خدمات اجتماعی داشته باشد،بنابراین برای ورود به بازار رقابتی جهان مجبور به تجهیز امکانات و بهرهبرداری از تکنولوژیهای نوین میباشند.
فنآوری اطلاعرسانی،مهارتهای مورد نیاز پرسنل بخش (بهتصویرصفحهمراجعهشود) مکانیزم توزیع در صنعت توریزم تجارت جهانگردی را تغییر داده است قبلا کارمندان عملیاتی به مهارتهایی مهم نظیر برنامههای مسیرها و برنامههای مسافرت، تائید برنامهها،اصلاح تعرفهها و تهیه و ارائه بلیتها نیاز داشتند، امروزه این کارها را کامپیوتر انجام میدهد.
فناوری اطلاعات و ارتباطات با ارائه ابزار و امکانات موثر برای مشتریها به منظور شناسایی خریداری تولیدات مناسب و هم برای تولیدکنندگان به منظور توسعه،کنترل و توزیع تولیداتشان در سطح جهانی به طور موثری به تشدید کردن،افزایش و حمایت از جهانی شدن سطح عرضه و تقاضای فعلی در سراسر جهان در صنعت توریسم پرداخته است.
(بهتصویرصفحهمراجعهشود) نیازها و خواستههای اعضاء کانال توزیع گردشگری استفاده از امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات و بطور اخص، اینترنت و تجارت الکترونیک در زنجیره توریسم از زمان تصمیم تا رضایتمندی پس از انجام سفر،نشاندهنده تاثیر این فناوری در تمام چرخه تولید و توزیع خدمات توریسم است که به بخشهای زیر قابل تقسیم است: خطوط هوایی الکترونیکی4 میهمانپذیری الکترونیکی(اسکان)5 متصدیان تور الکترونیکی6 آژانسهای مسافرتی الکترونیکی7 مقصد سفر الکترونیکی8 خطوط هوایی الکترونیکی9 شرکتهای هواپیمایی شاید جزو اولین شرکتهایی بودند که نیاز به نوآوری،ارتباط موثر،سریع،ارزان و صحیح با آژانسهای مسافرتی و صنایع مشابه را درک کردند."