Abstract:
هدف مقاله حاضر توسعه یک مدل فرایندی(شامل درونداد، میانداد و برونداد) برای مدیریت نظاممند منابع استراتژیک سازمان است. در این مقاله با اتخاذ رویکردی رقابتی واستراتژیک به مدیریت منابع سازمان، ابتدا یک طبقه بندی جدید از منابع توسعه داده شد. بدینترتیب که، علاوه بر طبقه بندی منابع به درونی/بیرونی، مشهود/نامشهود و مالی/ انسانی/ فیزیکی/ سازمانی؛ منابع از مننظر رقابتی در سه گروه منابع در اختیار سازمان، منابع صرفا در اختیار رقبا و منابع آزاد (نه در اختیار رقبا و نه در اختیار سازمان) طبقهبندی شدند. در ادامه با فرض " ضروروت ایجاد رابطه میان منابع و عوامل عوامل کلیدی موفقیت"، تبیین شد که استراتژیک بودن یک صفت دائمی برای برخی از منابع نیست بلکه منابع با توجه به عوامل کلیدی موفقیت میتوانند از سطوح استراتژیک بودن متغیری برخوردار باشند. بر این اساس مراحل عمومی مدیریت منابع بازنگری و مدل جدید پنج مرحلهای تشریح و عناصر کلان سازمانی و فراسازمانی تاثیرگذار بر آن معرفی گردید. یافته نهایی این پژوهش نظری که با اقتباس از روششناسی نظریهپردازی لینهام انجام شده است، یک مدل علمی- کاربردی است که می تواند هم به عنوان یک مدل مفهومی برای انجام تحقیقات علمی و هم بعنوان یک مدل کاربردی برای بررسی و بهبود سیستم مدیریت منابع سازمان مورد استفاده واقع شود.
Machine summary:
بر این اساس مـی تـوان ایـن گونـه بحـث کـر د کـه توانـایی شرکت ها در خلق و اکتساب منابع ، از عناصر کلیدی موفقیت بوده [٧] و سازمان ها برای کسب مزیت رقابتی پایدار باید در شناخت و مدیریت منابع استراتژیک خود اهتمام داشته باشند [٨].
بر ایـن اسـاس در مقالـه حاضـر ضمن ارائه طبقه بندی جدیدی از منابع سازمانی و توسعه مراحـل عملیـاتی مـدیریت منـابع از دیدگاه استراتژیک ، مجموعه عوامل سازمانی و فراسازمانی تأثیرگذار بر مدیریت منابع شناسایی و جمع بندی شده ، موضوع مدیریت منابع استراتژیک سازمان از منظر فرایندی مورد مداقه قرار گرفته است .
نتیجه موارد ذکر شده در خصوص گونه شناسی منابع سازمان در گزاره های ١ ذیل خلاصه میشود: گزاره ١) تحقق عملکرد سازمان نیازمند نگاهی کلان و متوازن به منابع است ، به این معنا کـه همواره باید ضمن مدیریت همه منابع سازمان (نگاه کلان )، انرژی بیشتر برای مـدیریت منـابعی مصرف شود که نقش و اهمیت بیشتری در خلق مزیت رقابتی پایدار دارند (نگاه متوازن ).
A. (1993) "The cornerstones of competitive advantage:A resource- based view", Strategic Management Journal, Vol. 14, No. 3, pp.
(1984) "A resource-based view of the firm", Strategic Management Journal, Vol. 5, pp.
M. (1991) "The resource-based theory of competitive advantage: implications for strategy formulation", California Management Review, Vol. 33, No. 3, pp.
(1995) "The resource-based view of the firm: Ten years after", Strategic Management Journal, Vol. 16, pp.
(2007) "A review of approaches to empirical research on the resource-based view of the firm?", Journal of Management, Vol. 33, No. 6, pp.