Abstract:
هدف: حجم مقالات منتشرشده روزبه روز درحال افزایش است و ارزیابی بانکهای اطلاعاتی که این منابع را ارائه میکنند ضروری به نظر میرسد. هدف از پژوهش حاضر مقایسه پایگاههای اطلاعاتی ساینسدایرکت واشپرینگروهمچنین بررسی رابط کاربری این پایگاهها درچهار مقوله معیارهای جستجو، نمایش، راهبری وکاربرپسندی است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش پیمایشی تحلیلی است. در پژوهش حاضر برای بررسی رابط کاربری هر دو پایگاه، از سیاههوارسی محقق ساخته که به تایید 7 تن ازاساتید حوزه علم اطلاعات ودانششناسی رسیده، استفاده شد. همچنین، برای سنجش جامعیت به جستجوی تعداد 20 کلیدواژه در هر کدام از پایگاهها پرداخته شده است. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان داد که بانک اطلاعاتی ساینسدایرکت جامعیت بیشتری نسبت به بانک اطلاعاتی اشپرینگر دارد ولی پایگاه اطلاعاتی اشپرینگر علاوه بر مقالات و سایر منابع اطلاعاتی کتب الکترونیکی را نیز پوشش میدهد. مقایسه دو پایگاه از نظر شاخصه رابط کاربری نشان داد که تفاوت زیادی بین دو پایگاه براساس شاخصه رابط کاربری وجود ندارد.
Machine summary:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه پایگاه های اطلاعاتی ساینس دایرکت واشپرینگروهمچنین بررسی رابط کاربری این پایگاه ها درچهار مقوله معیارهای جستجو، نمایش ، راهبری وکاربرپسندی است .
تجزیه و تحلیل داده ها برای پاسخگویی به سوالات پژوهش اقدامات زیر انجام گرفت : ابتدا برای بررسی جامعیت دو پایگاه اطلاعاتی ساینس دایرکت و اشپرینگر از روش پیمایشی استفاده شده است ، شیوه کار این گونه بوده است که با استفاده از اصطلاحنامه های مش ٢، و اسپاینز٣ به انتخاب ١٠٠ کلید واژه از هر کدام از این دو اصطلاح نامه پرداخته شد، سپس از میان این واژه ها با راهنمایی اساتید رشته علم اطلاعات و دانش شناسی ٢٠ کلید واژه انتخاب شد.
برای پاسخگویی به سایر سوالات پژوهش با استفاده ازسیاهه وارسی محقق ساخته که به تایید چند تن ازاساتید حوزه علم اطلاعات ودانش شناسی رسیده بود به بررسی رابط کاربر پایگاه های مورد نظرپرداخته شد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) سوال پنجم پژوهش : در مقوله معیارهای کاربرپسندی وضعیت کدامیک ازپایگاه های اطلاعاتی ساینس دایرکت و اشپرینگر بهتراست ؟ برای پاسخگویی به این سوال که وضعیت کدام پایگاه اطلاعاتی ازنظرمعیارهای کاربرپسندی بهتراست ازبخش چهارم سیاهه - وارسی (معیارهای کاربرپسندی)که دارای٢٢سوال بود استفاده شد، بخش معیارهای کاربرپسندی دارای شش زیرمجموعه راهنما، خدمات آگاهیرسانی جاری، خدمات پشتیبانی، ارائه آمار، قابلیت ایجاد پرونده شخصی وامکان تغییردرنحوه ارائه مطالب با توجه به سلیقه میباشد.