Abstract:
مکتب روانپویشی به عوامل اجتماعی و فرهنگی حساس است و کاربرد آن در فرهنگهای مختلف آثار مختلفی را بجا میگذارد. به طوری که از سویی تطبیق و تناسب نظری و عملی این مکتب با فرهنگهای غیرغربی همواره بحثبرانگیز بودهاست. شناخت همخوانیها و عدم همخوانیهای نظری و کاربردی روانپویشی در ایران موضوع بررسی حاضر است. کاربستپذیری نظری، مقولههای اصلی نظرات متخصصان روانپویشی، شناخت تناسب این مکتب از جهت درمانی در چهارچوب تسهیلها، موانع، همخوانیها، عدم همخوانیها، تعدیلها و پیشنهادها رواندرمانگران و متخصصان روانپویشی در کاربرد این رویکرد با جمعیت ایرانی محور پژوهش در این بررسی است. مطابق روششناسی نظریه زمینهای کاربستپذیری روانپویشی در ایران در سه بخش کلی مرتبط با یکدیگر نشان داده است که سازوکارهای اجرائی همچون چرخههای معیوب سیستماتیک، تعدیلها، آمادهسازی و گزینش گرایشهای مناسب روانپویشی به عنوان یک میانجی ارتباطی، ویژگیهای بافتشناختی جامعه ایران را با حدود و ثغور نظری و درمانی روانپویشی پیوند میدهد. ساز و کارهای اجرائی مناسب و یا نامناسب در این حیطه احتمالا میتواند از یک سو تعیین کننده نوع پیوند و کاربستپذیری روانپویشی در ایران باشد و از سوی دیگر منجر به بازتعریف مرزهای روانپویشی و همچنین تحولاتی در بافت ایران باشد. رویکرد روانپویشی گرچه مجال پرداخت عمیق به پویششناسی خاص در ایران را فراهم میآورد اما توجه و کاربست رویکردهای جدیدتر پویشی همچون "خود" دربرگیرنده، "خود" نامتمرکز و رویکرد میانه پیشنهادی فرهنگ اسلامی میتواند انعطاف، کاربستپذیری و دربرگیرندگی آن را در مواجهه با پویششناسی خاص ایران افزایش دهد.
Machine summary:
1 modern psychotherapy 2 industrialization 3 sue 4 zane 5 Laungani 6 mcLean 7 roland 8 martin 9 sugarman 10 cushman 11 psychodynamic school 12 habermas 13 hong 14 arab self 15 shehadeh / در خصوص تناسب نظری روان پویشی میتواند به عنوان یک رویکرد یا مکتب واحد با نظریه های گسترده (سادوک ١ و سادوک، ٢٠٠٣) از لحاظ بستر تاریخی و فرهنگی، فلسفه کلی، مقوله ها و مفاهیم اصلی و اهداف درمانی می تواند در مقایسه با مقوله ها و مفاهیم و عناصر فرهنگی بومی غیرغربی مثل مذهب ، ادبیات و هنر نگریسته شود.
شناخت این مقوله ها در چهارچوب 1 sadock 2 eros 3 thanatos psychoanalysis 5 oral history 6 elliott 7 akhtar / تسهیل ها، موانع ، هم خوانیها، عدم هم خوانی ها، تعدیل ها و پیشنهادها اشاره شده توسط روان درمان گران و متخصصان روان پویشی درکاربرد این رویکرد با جمعیت ایرانی است .
در ایران نیز گرچه 1 gulerce 2 milton 3 polmear 4 fabricius 5 eickhoff / شفتی (٢٠٠٥) به وجود برخی سوءبرداشت ها در مورد این حیطه به طور گذرا اشاره کرده است ، اما بیشتر تمرکز ادبیات بر جنبه های نظری رویکرد روان پویشی بوده است و چالش ها در استاندارداهای آموزشی و سایر ملاحظات اجرائی و کاربردی نادیده گرفته شده است .
kirmyer young bushra khadivi frewat aslan / تفاوت های نظری ذکر شده بین مکتب روان پویشی و فرهنگ ایرانی اسلامی به مراتب بیشتر از همسانیها بود.