Abstract:
پلیس دارای نقش های سه بعدی پیشگیری، اعمال قانون و برقراری نظم و انسجام در جامعه است و نه تنها در بعد اجرای قانون بلکه در دو بعد دیگر نیز باید نقش خود را ایفا کند. پلیس به عنوان نهاد پیشتاز جامعه، وسیله ایجاد انسجام اجتماعی است و می تواند اقدام به پیشگیری از جرم کند.
یکی از گروه های مخاطب پلیس در جامعه را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند که بر اساس موقعیت می توانند در یکی از حالت های کودکان امن، کودکان در معرض خطر و کودکان بزهکار یا بزه دیده، قرار داشته باشند. قانون آیین دادرسی کیفری، مصوب چهارم اسفند 1392، پلیس اطفال و نوجوانان را باهدف رسیدگی به جرایم ارتکابی اطفال و نوجوانان و یا بزه دیدگی آن ها مورد تصویب قرارداد و مقرر شد لایحه مربوط به وظایف و اختیارات این پلیس توسط قوه قضائیه تنظیم شود. با توجه به اینکه یکی از این وظایف، پیشگیری از جرم است، در لایحه یادشده این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله محقق با توسل به روش کتابخانه ای، با استفاده از تجربیات سایر کشورها و همچنین توجه به قانون جدید، برخی از وظایف پیشگیرانه پلیس نظیر ایجاد پلیس مدرسه، تعامل و آموزش به خانواده ها، نظارت بر شرایط محیطی، اقدامات پیشگیرانه مربوط به دستگیری، پیشگیری از برچسب زنی، همکاری در تشکیل پرونده شخصیت، حمایت از کودکان بزه دیده در مواجهه با خانواده و ... را مورد بررسی قرار داده و با ارائه چشم انداز آینده، به ارائه پیشنهاد در خصوص وظایف مرتبط با پلیس اطفال در حوزه پیشگیری اقدام کرده است.
Machine summary:
با توجه به اينکه هم اکنون اين قـانون مورد تصويب قرار گرفته ، آنچه ضروري است تعريف ساختار و وظايفي مناسب بـراي پلـيس اطفـال و نوجوانـان و نحـوه اجـراي مسئوليت هاي قانوني در حوزه هاي پيشگيري، مقابله و درمان است با عنايت به اينکه پيشگيري از بزهکاري و بزه ديدگي کودکان ميتواند اثـرات مطلـوب تـر و بيشـتر از مقابلـه بـا بزهکـاري و بزه ديدگي آن ها داشته باشد و تأثير زيادي بر سلامت روحي و رواني اين گروه خواهد داشت ، به نظـر مـيرسـد مسـئوليت اصـلي پليس اطفال و نوجوانان بايد به پيشگيري از جرم کودکان و نوجوانـان اختصـاص داده شـود و رويکردهـاي نـويني در ايـن زمينـه اتخاذ شود.
خلاصه اي از جنبه هاي مثبت طرح «مأمور مستقر در مدارس » در ناحيه «آکسفورد شاير شمالي» که مورد توجه دانشـگاه آکسـفورد قرار گرفته به شرح زير است : - حمايت از دانش آموزان در معرض خطر بالقوه ؛ - ارائه الگوي نقش براي بعضي از دانش آموزان ؛ - ارتباط با شمار زيادي از دانش آموزان از طريق تدريس آموزش اجتماعي به طور انفرادي ؛ - افزايش اعتمادبه نفس دانش آموزان و اصلاح آنان توسط مأمور گشت ؛ - تأثير مثبت بر حضور بعضي از دانش آموزان در مدارس ؛ - رابطه عالي بين افسران گشت ، دانش آموزان و کارکنان ؛ - حل مؤثر مشکلات دانش آموزان در داخل و بيرون از مدرسه از طريق مهارت مأموران پليس ؛ - تأکيد اين نکته به دانش آموزان که «رفتارهاي منفي پيامدهاي منفي دارد»؛ - تأکيد به دانش آموزان که در مدرسه نيز مانند بخش هاي ديگر جامعه ، اصول رفتاري يکساني حکم فرماست ؛ - به کاربردن روش هاي ترميمي براي بالا بردن روحيه عدل و انصاف در مـدارس و تغييـر رفتـار و طـرز تفکـر افـراد بـه صـورت بالقوه ؛ - برقراري ارتباط مؤثر با والدين ؛ - تغيير بالقوه نگرش کليشه اي والدين و دانش آموزان نسبت به پليس ؛ - تشويق دانش آموزان به بيان کردن مشکلات خود براي ديگران و بهبود حقوقي که منجر به سلامت و ايمني آن ها ميشود؛ - ارائه الگوهاي رفتاري براي کارکنان و نمونه هايي از روش هاي غير مجادله آميز در مواجهه بـا رفتارهـاي چـالش برانگيـز ماننـد عدالت ترميمي .