Abstract:
این پژوهش با استفاده از الگویی کارکردی مورد مطالعه مفهوم اقتصاد مقاومتی و الزامات و اهداف آن را مورد مطالعه قرار میدهد و با استفاده از آن ابعاد فرهنگی آن تبیین میشود. در این تحقیق به دنبال جایگاه مفهوم با اهمیت فرهنگ در اقتصاد مقاومتی هستیم. مفهوم فرهنگ ساختاریافته به شکل اقتصاد مقاومتی نیز دارای ابعادی است که در این پژوهش معرفی و تبیین شده است. نتیجه این پژوهش حکایت دارد که فرهنگ و اقتصاد مقاومتی لازم و ملزوم یکدیگر هستند و مشخص میشود که اهداف اقتصاد مقاومتی با ابزارهایی محقق میگردد که همان ابعاد فرهنگی در حوزه رفتاری اقتصاد است. در واقع فرهنگ است که میتواند الزامات و در نهایت اهداف اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشد
Machine summary:
"در این مقاله پایه اصلی و بنیانی الگوی پژوهش بیانات مقام معظم رهبری است؛ همچنین برای تدوین الگو، تحقیق و تبیین عوامل فرهنگی از پژوهشهای حوزه فرهنگ و اقتصاد بهرهگیری شده است که البته در مرحله تبیین عوامل پژوهش در قسمت مبانی نظری به صورت مفصل مورد بحث قرار میگیرد.
این الزامات عبارت است از مردمی کردن اقتصاد، مدیریت مصارف داخلی، روحیه جهادی در برابر مسئولیتها و پیشرفت تولیدات داخلی که ذیلا هر کدام مورد بررسی قرار میگیرد و همچنین ابزار لازم بهمنظور تحقق الزام مورد نظر معرفی میشود؛ لازم به ذکر است که ابزارهایی که در جهت اجرایی شدن الزامات اقتصاد مقاومتی مطرح میشود، بر اساس یافتههای پژوهشی سایر خبرگان حوزه اقتصاد و فرهنگ است.
همچنین در راستای پاسخگویی به اینکه عوامل فرهنگی چگونه میتواند در تحقق اقتصاد مقاومتی مؤثر باشد با تکیه بر مطالعات و بویژه بیانات مقام معظم رهبری مشخص شد که اقتصاد مقاومتی نیز همچون بحث کلی اقتصاد در فلسفه فرهنگی ریشه دارد و باید تأکید کرد که اقتصاد مقاومتی در مقابل اقتصاد کلاسیک از پشتوانه فرهنگی عمیقتری برخوردار است؛ لذا در الگوی کارکردی این پژوهش این نتیجهگیری بهدست آمد که پایههای اصلی اقتصاد مقاومتی، عوامل فرهنگی است که میتواند فرهنگ و به تبع آن فرهنگ اقتصادی را دگرگون کند و در تحقق اقتصاد مقاومتی مؤثر واقع شود."