Abstract:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نرمافزارهای آموزشی بر اساس اصول اولیه آموزش مریل و با روش پژوهش ارزیابانه انجام شد. بدین منظور از میان نرمافزارهای آموزشی دوره ابتدایی که در سالهای 1393- 1391 توسط وزارت آموزش و پرورش تولید شدهاند؛ 18 نرمافزار انتخاب و با استفاده از چک لیست 20 گویهای محقق ساخته ارزیابی شدند. روایی محتوایی ابزار با تایید 3 نفر از متخصصان مربوطه و پایایی آن با کدگذاری مجدد 15 درصد نرمافزارها توسط کدگذار دوم محاسبه و برابر 84/0 به دست آمد. یافتهها نشان داد که میانگین اصل یکپارچه سازی در سطح نامطلوب، میانگین اصول مسئله محوری و فعال سازی در سطح نسبتا مطلوب و میانگین اصول نمایش و کاربست در سطح مطلوب قرار دارند. در مجموع میتوان نتیجه گرفت که نرمافزارهای آموزشی به جز اصل یکپارچهسازی، سایر اصول اولیه آموزش مریل را در سطح قابل قبولی دارا هستند.
Machine summary:
"در سطح آمار توصیفی، میانگین، انحراف استاندارد، کم ترین و بیش ترین نمره برای هر یک از پنج اصل و گویه های مربوط به آن ها محاسبه شد؛ که نتایج آن در جدول 2 ارائه شده است: جدول 2- شاخص های توصیفی اصول پنج گانه و گویه های هر اصل اصل گویه های هر اصل میانگین نمرات انحراف استاندارد نمرات کمترین نمره بیشترین نمره مسئله محوری فراهم کردن مسائل واقعی تمرکز بر فرآیندهای تفکر تناسب با نیازهای فراگیر مطرح ساختن اقدامات لازم برای حل مسئله 33/3 83/3 28/4 39/2 91/0 71/0 57/0 78/0 1 3 3 1 4 5 5 4 میانگین اصل 1 46/3 57/0 25/2 25/4 فعال سازی یادآوری و به کارگیری دانش قبلی با ارائه سوالات فراهم ساختن حضور فعالانه فراگیر استفاده از پیش سازمان دهنده ها فراهم ساختن دانش پیشین از طریق بازنمایی غیرشناختی 39/2 72/2 22/2 05/3 50/0 57/0 43/0 72/0 2 2 2 2 3 4 3 4 میانگین اصل 2 60/2 40/0 2 25/3 نمایش نشان دادن اطلاعات در قالب مثال ها هماهنگی مثال ها با محتوای آموزشی استفاده از بازنمایی های چندگانه راهنمایی جهت درک شباهت و تفاوت مثال ها 89/3 78/4 72/4 22/2 47/0 43/0 46/0 43/0 3 4 4 2 5 5 5 3 میانگین اصل 3 90/3 34/0 25/3 5/4 کاربست فراهم سازی فرصت به کارگیری دانش جدید سازگاری کاربست ها با اهداف بیان شده ارائه بازخوردهای اصلاحی ارائه کاربست های بیش تر برای اطلاعات مهم تر 55/3 72/4 50/4 11/3 70/0 46/0 78/0 58/0 2 4 2 2 4 5 5 4 میانگین اصل 4 97/3 48/0 3 5/4 یکپارچه سازی یکپارچه سازی دانش جدید با دنیای فراگیر ترغیب فراگیر برای انتقال دانش به زندگی واقعی فراهم ساختن فرصت تامل و دفاع از دانش جدید فراهم ساختن فرصت شخصی سازی دانش 94/2 50/2 17/1 17/1 87/0 78/0 38/0 38/0 1 1 1 1 4 4 2 2 میانگین اصل 5 94/1 47/0 1 75/2 ارزیابی کلی میانگین اصول 17/3 39/0 4/2 70/3 هم چنین وضعیت میانگین هر یک از اصول پنج گانه با توجه به نمره گویه های مربوط به آن، در پیوستار سه قسمتی نامطلوب، نسبتا مطلوب و مطلوب، تعیین گردید."