Abstract:
نظر به درد دیگران، کتابی است که بر پایه دغدغهای مهم و مربوط به همه دوران یعنی فجایع جنگ بنا شده است. در این کتاب سوزان سانتاگ بر آن است تا با ارائه عکسهایی که در تاریخ عکاسی جنگ بیشترین تاثیر را بر مخاطب داشتهاند، خواننده را وادار به یادآوری کند؛ لذا سنگبنای کتاب خود را بر عکاسی بهعنوان وسیله ثبت و انتقال دردهای مردمان درگیر در جنگ میگذارد و با آوردن نمونههای متعدد به این رسالت عکاسی در کنار سایر مشخصههای آن اهمیت میبخشد.
Machine summary:
در این کتاب سوزان سانتاگ بر آن است تا با ارائۀ عکسهایی که در تاریخ عکاسی جنگ بیشترین تأثیر را بر مخاطب داشتهاند، خواننده را وادار به یادآوری کند؛ لذا سنگبنای کتاب خود را بر عکاسی بهعنوان وسیلۀ ثبت و انتقال دردهای مردمان درگیر در جنگ میگذارد و با آوردن نمونههای متعدد به این رسالت عکاسی در کنار سایر مشخصههای آن اهمیت میبخشد.
سؤالی که این فصل مطرح میکند این است که آیا همۀ عکسها طبق نظر وولف برای طرد جنگ و برانگیختن مخالفت با آن ثبت و منتشر میشوند؟ در واقع، زمانی که وولف با دیدن عکس اجساد مثلهشده جنگ را محکوم میکند باید درنظر داشت که افرادی وجود دارند که هیچ دلیلی برای مردود دانستن جنگ در نزد خود ندارند و بهزعم آنها نابودگری جنگ، دلیلی علیه بهراهانداختن جنگ بهشمار نمیآید.
نویسنده در پایان این فصل اعلام میکند که این امانتداری در نمایش مستندات جنگ، در جنگ ویتنام رعایت شده و مهمترین سند آن نیز عکس معروف کودکان جنگ ویتنام است (تصویر شماره ۲).
او این سؤال را مطرح میکند که این عکسها و نمونههای مشابه آن چه منفعتی برای بیننده دارند؟ به نظر سانتاگ، آمریکا در میان همۀ ملل درگیر جنگ، بیش از حد خود را از نمایش جنایاتی که در جنگ روا داشته پنهان کرده و این موضوع با نمونههایی چون جنگ علیه چریکهای فلیپینی و بمباران هستهای ژاپن در تناقض است.
جمعبندی این کتاب با عنوان در باب رنج دیگران توسط زهرا درویشیان در نشر چشمه منتشرشده است که مترجم بنا به نظر شخصی خود عنوان نگریستن را برای فجایع جنگ کافی ندانسته است.