Abstract:
این پژوهش با رویکرد تحلیلی و نظری و با هدف تبیین جایگاه زیارت در آیین کاتولیک و مذهب شیعه و واکاوی تفاوت و تشابه آن دو تدوین یافته است. در کلیسای کاتولیک، کلیسا خانه خدا و مکان برگزاری آیین های عبادی است. کلیسا ها، صومعه ها و اماکن زیارتی، مکانی مناسب برای پیوند انسان با خداست. در تشیع نیز، ساخت بنا و زیارتگاه بر مقابر اولیای الهی مورد تاکید قرار گر فته و مومنان با واسطه دانستن اولیای الهی در شفاعت و توسل به آنان، آنان را واسطه فیض می دانند. شیعه و آیین کاتولیک، هر دو تلاش دارند تا نگاه پیروان خود را در زیارت، از ظاهر به درون برده و نوعی سلوک عارفانه به آنان تعلیم دهند. در هر دو آیین، اصل بر عدم دلبستگی به دنیا و جست وجوی جهان باقی است. تفاوت اصلی مفهوم زائرگونه به سوی شهر آسمانی اورشلیم در کاتولیک، با مفهوم آن در شیعه در این است که در مسیحیت کاتولیک، زیارت به معنای زندگی غریبانه در زمین، ریشه در باورهایی مانند گناه اولیه، صلیب مسیح و عروج اورشلیم به آسمان دارد، اما در شیعه چنین دکترینی پذیرفته نیست.
Using an analytical and theoretical approach، this research aims to demonstrate the status of pilgrimage in Catholicism and in Shi’ism and underlines the similarities and differences between them. According to the Catholic Church، the church is regarded as God’s house and a place for holding religious rituals. The churches، convents and places of pilgrimage are the proper places for man to establish relations with God. In Shi’ism، building shrines in the site of the graves of the friends of God is given special attention and considering God’s friends as a means for intercession and meditation with God، the pious think that they can get God’s blessing through them. Both the Shi’a and the Catholic attempt to make their followers have a deep sense of pilgrimage and perform it as a kind of mystic rite. The main concern of the two religions is dissociation from this world and seeking for the eternal world. The main difference between the Catholic and the Shi’a about the concept of being pilgrim-like to the heavenly city of Jerusalem in Catholic is that pilgrimage in Catholicism، means living strangely on the land which has its root in such beliefs like the First Sin، Jesus Cross and the ascent of Jerusalem to sky. Shi’ism rejects such a doctrine.
Machine summary:
تفاوت اصلی مفهوم زائرگونه به سوی شهر آسمانی اورشلیم در کاتولیک، با مفهوم آن در شیعه در این است که در مسیحیت کاتولیک، زیارت به معنای زندگی غریبانه در زمین، ریشه در باورهایی مانند گناه اولیه، صلیب مسیح و عروج اورشلیم به آسمان دارد، اما در شیعه چنین دکترینی پذیرفته نیست.
دیدگاه آبای کلیسای کاتولیک و شوراهای کاتولیکی دربارة زیارت اورشلیم و اماکن مقدس زمینی</H2> از دیدگاه کلیسای کاتولیک، اورشلیم، شهر زیارتی و خانه خدا در زمین، شهری است که دو نمود دارد.
در هفتمین اعتقادنامه شورای مسیحی سال 787، چنین آمده است: ما به پیروی از صراط ملوکانه و اقتدار الهامشده الهی پدران مقدسمان و سنت کلیسای کاتولیک، با اطمینان و دقت تمام تصمیم گرفتهایم تماثیل محترم و مقدس یعنی صورت خداوند، خدا و نجاتدهنده ما عیسی مسیح و بانوی پاکدامن، مادر خدا و فرشتگان مکرم و همه قدیسان و همه انسانهای پارسا، چه در نقاشی یا موزائیک و سایر مواد مناسب، درست مانند صورت صلیب گرانبها و حیاتبخش، باید در کلیساهای مقدس خدا و بر ظروف مقدس و بر لباسها و پردهها و تابلوهای خانهها و راهها قرار داده شود؛ زیرا آنان هر اندازه بیشتر در نمایش هنری دیده شوند، مردم نیز بیشتر به یادآوری صاحبان آن تماثیل و شوق به ایشان صعود خواهند کرد.