Abstract:
کارت ارزیابی متوازن ابزار مدیریتی می باشد که از معیارهای مالی و غیرمالی یک بخش یا سازمان، در جهت ارزیابی، استفاده می کند. طبق پژوهش های مختلف مشخص شده است که استفاده کنندگان این ابزار، از معیارهای غیرمالی کارت ارزیابی متوازن استفاده نمی کنند و بیشتر بر روی معیارهای مالی این ابزار مدیریتی متمرکز هستند. در پژوهش حاضر دلیل این اهمیت و اعتماد به معیارهای مالی در مقابل معیارهای غیرمالی کارت ارزیابی متوازن، از منظر «تحصیلات تکمیلی حسابداری» و «تجربه حسابداری» مدیران مالی، مورد بررسی قرار گرفته است.
به منظور آزمون فرضیه های پژوهش حاضر تعداد 174 پرسشنامه بین مدیران مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران توزیع گردید. در جهت آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون تحلیل واریانس دو عامله استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است، تحصیلات تکمیلی حسابداری مدیران مالی بر روی میزان اهمیت و اعتماد آن ها به معیارهای مالی در مقابل معیارهای غیرمالی کارت ارزیابی متوازن تاثیر با اهمیتی دارد ولی تجربه حسابداری مدیران مالی بر روی میزان اهمیت و اعتماد آن ها به معیارهای مالی در مقابل معیارهای غیرمالی کارت ارزیابی متوازن تاثیر با اهمیتی ندارد. همچنین تحصیلات تکمیلی حسابداری و تجربه حسابداری مدیران مالی، به صورت متقابل، بر روی میزان اهمیت و اعتماد آن ها به معیارهای مالی در مقابل معیارهای غیرمالی کارت ارزیابی متوازن، تاثیر با اهمیتی ندارند.
Balanced Scorecard is a Management Tool That use Financial and Non-Financial Measures to Evaluate a Department or Organization. According to Various Studies, Users of Balanced Scorecard do not use Non-Financial Measures of the Balanced Scorecard and Focused More on Financial Measures of This Management Tool. In The Present Study Cause of the Importance and Rely on Financial Measures In Relation to Non-Financial Measures in the Balanced Scorecard, Was Investigated from the Perspective of "Higher Accounting Education" and "Accounting Experience" of Financial Executives. to testing our Hypotheses, We use data of 174 Questionnaires That Was Distributed to the Financial Executives of companies Listed in Tehran Stock Exchange. in order to test the Hypotheses, Two- Factor ANOVA was Used. the Results Show That, In the 95 Percent Confidence Level, there is Significant Relationship Between Higher Accounting Education of Financial Executives and the Importance and Rely of Them on Financial Measures In Relation to Non- Financial Measures in The Balanced Scorecard but There is no Significant Relationship Between Accounting Experience of Financial Executives And the Importance and Rely of Them on Financial Measures In Relation to Non- Financial Measures in The Balanced Scorecard and There is no Significant Relationship Between Interaction of Higher Accounting Education and Accounting Experience of Financial Executives and The Importance and Rely of them on Financial Measures In Relation to Non- Financial Measures in the Balanced Scorecard
Machine summary:
همچنين رابرتز و همکـاران (٢٠٠٤، ص ٨٥) و اندرسـن (١٩٩٤، ص ٦٠) نيز بيان کردند که افراد به دليل اينکه نمي توانند معيارهاي غير مالي کـارت ارزيـابي متـوازن را بـا واحدهاي مختلف تجاري مقايسه کنند، بر معيارها و اطلاعات مالي تمرکز مي کنند و از آن جايي که استفاده کنندگان اصلي کارت ارزيابي متوازن ، حسابداران هستند (کسکي، ٢٠٠٨، ص ٤) و در پژوهش حاضر نيـز از مديران مالي شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهـادار تهـران بـه عنـوان نماينـده اي از حسـابداران استفاده شده است ، مي توان بيان کرد که تحصيلات و تجربه حسابداري مديران مالي ممکـن اسـت بـر روي اهميت قايل شدن و اعتماد آن ها به معيارهاي مالي در مقابل معيارهاي غيرمالي کارت ارزيابي متوازن تاثير داشته باشد.
پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٢٨/ زمستان ١٣٩٤ ١٢-٥- فرضيه پنجم با توجه به نتايج آزمون تحليل واريانس دوعامله انجام گرفته که در جـدول ١٠ نشـان داده شـده اسـت ؛ سطح معني داري آزمون ٠/٠٠٨ بدست آمده است ؛ لذا در سطح اطمينان ٩٥ درصد، مي توان بيان کرد که "تحصيلات تکميلي حسابداري" مدير مالي بر روي "ميزان اعتماد مدير مالي به معيارهـاي مـالي در مقابـل معيارهاي غيرمالي کارت ارزيابي متوازن "، تاثير معني داري دارد.
, (2013), "Performance Measurement Using Balanced Scorecard: A Case Study Of Pipe Industry", Management Science Letters.
W. , (2012), "Survey Analyze Customer Relationship Management Using Balanced Scorecard", Journal Of Interactive Marketing.
E. Salterio, (2000), "The Balanced Scorecard: Judgmental Effects of Common and Unique Performance Measures", the Accounting Review.
Camerer, Loewenstein & Weber 8.