Abstract:
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی فرایندهای مدیریت دانش برای اجرای موفق برنامه راهبردی توسعه خدمات در کتابخانه دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد. روش: از رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی برای تحلیل ۱۴ راهبرد از حوزه راهبردی آموزش ، استفاده شد. چرخه مدیریت دانش بهعنوان چارچوب نظری برای طراحی ماتریس یک در شش برای گردآوری اطلاعات بهره گرفته شد. از آنجایی که هر راهبرد به یک زمینه موضوعی مرتبط بود، مجموعهای از متون در پیوند با هر راهبرد شناسایی، مطالعه، و مفاهیم کدگذاری گردید. این مفاهیم تبدیل به اقدام شدند. برای روایی تحلیلهای انجام گرفته، ۶ ماتریس از ۱۴ ماتریس طراحی شده میان ۱۲ داور متخصص به قضاوت گذاشته شد. یافتهها: داوریها در پیوند با راهبردهای حوزه آموزش نشان داد توافق میان داوران و پژوهشگر در انتخاب اقدامها وجود دارد. نتایج نظرسنجی داوران در مورد ماتریسها در حوزه راهبردی آموزش مشخص میکند که میان اقدامهای انتخاب شده و راهبردها ، رابطه میان اقدامهای در نظرگرفته شده با هدف هر مرحله از فرایند مدیریت دانش رابطه مناسبی برقرار است. انتظار میرود اجرای اقدامها به موفقیت برنامه راهبردی منجر شود. بنابراین بر پایه گزارش اعتبارسنجی انجام شده، مفاهیمی که در رابطه با هر راهبرد از متون استخراج شد و فرایند تحلیل قیاسی که برای همخوان سازی این مفاهیم با هر مرحله از مدیریت دانش و نیز راهبرد مربوطه سپری شده از دیدگاه صاحبنظران روا بوده است. به این ترتیب، میتوان انتظار داشت اقدامهای در نظر گرفته برای راهبردهای مختلف حوزه راهبردی آموزش به اجرایی شدن این راهبردها کمک نمایند.
Purpose: The aim of this research was to identify the knowledge management processes for the successful implementation of the strategic planning at the Information Centre and the Central Library of Ferdowsi University of Mashhad.
Method: Qualitative research method and case study were applied for this research. 14 strategies of education strategies were the basis for the sampling of this research. KM (six steps) cycle as a theoretical framework،was used to design a matrix for the data collecting. Since each strategy was related to a subject field، a set of documents associated with each strategy was identified، studied، and coded. These concepts were interpreted and translated. To controlthe validity of the analysis 6 matrixes of 11 completed matrixes were distributed among 12 specialists as reviewers.
Findings: The results of reviews with regards to each strategy show that there is an agreement on selecting the practice between opinions of the researcher and reviewers. The results of the survey indicate that there is a close relationship between the chosen practices and strategies (median is 8 out of 11) as well between the practices and the aim of each stage of KM (median is 9 out of 11). It is expected that the implementation of these specified practices would lead to the success of strategic plans. According to the reviewers' viewpoints، there is a match between the extracted concepts about strategies and the knowledge management steps. Thus، actions for educational strategies can support those strategies.