Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی تعارض زناشویی و نظارت والدین با انگیزهیتحصیلی دانشآموزان پایه اول متوسطه شهر اهواز بود. نمونه مورد مطالعه شامل 481 دانش آموز (77 پسر و 404 دختر) بودند که از بین دانشآموزان سال اول دبیرستانهای شهر اهواز با روش تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. مقیاس تعارض زناشویی(PMCS)، مقیاس نظارت والدین(PMS)، سنجه اطلاعات عمومی مدرسه (GSIM) ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش بودند. جهت بررسی ابعاد مختلف مساله ی پژوهش شش فرضیه طراحی شد. برای آزمون فرضیه های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و روش رگرسیون و آزمون معناداری سوبل استفاده گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که تعارض زناشویی با انگیزه تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی معنادار و نظارت والدین با انگیزه تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معنادار دارد. براساس شواهد بدست آمده نظارت والدین میانجیرابطهی بین تعارض زناشویی و انگیزه تحصیلی دانشآموزان است. نتایج پژوهش حاضر یک فرایند والدینی محتمل را نشان میدهد که در آن تعارض زناشویی و نظارت والدین میتواند بر انگیزه تحصیلی دانشآموز تاثیر بگذارد.
The present study was conducted to examine the relationship between marital conflict and parental monitoring with academic motivation in the first graders of Ahwaz high schools. The sample consisted of 481 students (77 males and 404 females) selected randomly according to multistage sampling method. The scales used in this study were the Parental Marital Conflict Scale, the Parental Monitoring Scale (PMS), and the General School Information Measure (GSIM). Simple and multiple correlations and the Soble test were used to analyze the data. The results indicated a significantly negative correlation between marital conflict and academic motivation as well as a significantly positive correlation between parental monitoring and academic motivation. The results suggested that parental monitoring mediated in the relationship between marital conflict and academic motivation. Thus, the present study identified one possible parenting process through which marital conflict may affect academic motivation.
Machine summary:
بررسی رابطه تعارض زناشویی و نظارت والدین با انگیزه تحصیلی دانش آموزان The Relationship between Marital Conflict and Parental Monitoring with Academic Motivation in First Graders of Ahwaz High Schools غلامحسین عبادی 1 Gholamhosein Ebadi رضا برون 2 Reza Borun چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی تعارض زناشویی و نظارت والدین با انگیزهیتحصیلی دانشآموزان پایه اول متوسطه شهر اهواز بود.
آنسا (2009) در مطالعه ای با استفاده از 630 دانشآموز دبیرستانی، اثرات ادراک فرزندان از رفتارهای والدینشان را مورد بررسی قرار externalizing Kerr & Stattin solicitation Parental monitoring outcomes داد و نشان داد که حمایت و نظارت والدین، پیشبین معناداری برای موفقیت تحصیلی فرزندان است.
الگوی پیشنهادی پیشایند و پیامد نظارت والدین Clark Bush, Supple & Lash mediating در پژوهش حاضر فرضیههای مورد آزمون قرار گرفتند: 1- تعارض زناشویی والدین با انگیزهی تحصیلی دانشآموزان پسر رابطهی منفی دارد.
5- نظارت والدین رابطهی بین تعارض زناشویی و انگیزهی تحصیلی دانشآموزان پسر را کاهش میدهد.
برای بررسی فرضیههای 5 و 6 پژوهش مبنی بر اینکه متغیر میانجی نظارت والدین رابطهی بین تعارض زناشویی والدین و انگیزهی تحصیلی دانشآموزان پسر و دختر را کاهش میدهد، از روش رگرسیون و برای آزمون معنیداری اثر میانجی (واسطهای) از روش سوبل استفاده میشود.
نتایج این پژوهش، فرضیه 1و2 را تایید کرد و نشان داد که تعارض زناشویی والدین با انگیزهی تحصیلی دانشآموزان پسر و دختر رابطهی منفی دارد.
یافتههای این پژوهش همچنین نشان داد که رابطهی تعارض زناشویی والدین و انگیزهی تحصیلی دانش آموزان از طریق نظارت والدین کاهش پیدا میکند.