Abstract:
با توجه به اینکه شرکت های تعاونی روستایی با مسائلی چون پایین بودن سـطح مشـارکت اعضـاء و ارائه ی خدمات مورد نیاز کشاورزان به ویژه در زمینه ی بازاریابی محصولات مواجه مـیباشـند؛ هـدف این مقاله ، بررسی تجربیات تعاونیهای کشاورزی درکشـورهای منتخـب در حـال توسـعه و ارائـه ی راهبردی جهت انجام اصلاحات در تعاونیها میباشد. بدین منظور از دو روش اسـنادی و پیمایشـی استفاده شده است . در روش پیمایشی، استان فارس انتخاب و با نمونه ای از مدیران عامل اتحادیه هـا و شرکت های تعاونی با استفاده از پرسشنامه مصاحبه و دیـدگاه هـای آنـان در رابطـه بـا عملکـرد و مسائل موجود مورد پرسش قرار گرفته است . در روش اسنادی نمونه ای از کشورهای در حال توسعه شامل کره جنـوبی، هندوسـتان ، تایلنـد، فیلیپـین و مـالزی انتخـاب و تجربـه ی آنـان در زمینـه ی تعاونیهای کشاورزی مورد بررسی قرار گرفته است . در پایان مقاله ، سیاست های راهبردی به منظور اصلاح شبکه ی تعاون روستایی کشور ارائه شده که مهم ترین آن شامل توسعه ی خدمات اعتبـاری از طیق جمع آوری پس انداز اعضا و گسترش خدمات بازاریابی است .
Machine summary:
"بررسی تجربیات تعاونیهای کشاورزی در کشورهای منتخب و راهبردی برای ایران * بهاءالدین نجفی** تاریخ دریافت : ٩١/٠٢/١٥ تاریخ پذیرش : ٩١/٠٥/١٠ چکیده با توجه به اینکه شرکت های تعاونی روستایی با مسائلی چون پایین بودن سـطح مشـارکت اعضـاء و ارائه ی خدمات مورد نیاز کشاورزان به ویژه در زمینه ی بازاریابی محصولات مواجه مـیباشـند؛ هـدف این مقاله ، بررسی تجربیات تعاونیهای کشاورزی درکشـورهای منتخـب در حـال توسـعه و ارائـه ی راهبردی جهت انجام اصلاحات در تعاونیها میباشد.
این جریـان هرچنـد موجب تحولی در تعاونیها که در نتیجه ی کاهش یارانه نهاده ها و ورود سازمان غله به خریـد گنـدم به حالت رکود درآمده اند، گردیده است ؛ ولی دراین رابطه نیز تعاونیها، غالبا برای خریـد محصـولات منتظر دستور سازمان و ادارات تعاون بوده و از استقلال عمل لازم برخوردار نمـیباشـند، بدینگونـه میتوان گفت که تعاونیهای روستایی در دو رشـته فعالیـت اصـلی تعـاونیهـای کشـاورزی شـامل بازاریابی محصولات و استفاده از پس انداز اعضاء برای پرداخت وام ، فعالیت اندکی داشته اند.
اتحادیه ی استانی بازاریابی کشاورزی نیز با عضویت شرکت های تعـاونی مختلفـی کـه فعالیـت هـای بازاریابی انجام میدهند، تشکیل شده و وظیفه ی آنان تامین نهاده های مورد نیاز شرکت هـا از منـابع دست اول ، هماهنگی، نظارت و آمـوزش مـدیران شـرکت هـا، کمـک بـه شـرکت هـا جهـت فـروش محصولات کشاورزان در بازارها و زمان مناسب از طریق جمـع آوری و انتشـار اطلاعـات ، همـاهنگی میان شرکت ها و درصورت نیاز خرید محصولات از شرکت هـای مختلـف ، جمـع آوری و اقـدام بـرای فروش در بازارهای داخلی و یا صادرات میباشد.
Agricultural Cooperatives in Asia: Innovations and Opportunities in the 21 st Century, Seoul, Korea, 11-15 September 2006."