Abstract:
هدف اسـاسی پژوهش کنونی بررسی تاثیر آموزش نوروفـیدبک بر کاهش نـشانه های اختلال اضطراب فراگیر و سطح کیفیت زندگی بیماران بوده است . بدین منظور ۱۶ نفر از مراجـعه کنـندگان به یکـی از کلینیک های روان پزشکی شـهر تهران که براساس مصـاحبة روان پزشک و ملاک های تشخیصی متن تجدیدنظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی - ویرایش چهارم (DSM-IV-TR) (انجمن روان پزشکی آمریکا، ۲۰۰۰)، تشخیص اختلال اضطراب فراگیر دریافت کرده و فاقد ابتلاء به اختلالات دیگر روان شناختی بودند (۸ نفر در گروه آموزش نوروفیدبک و ۸ نفر در گروه کنترل ) مورد مطالعه قرار گرفتند. بیماران هر دو گروه در مرحله پیش آزمون و پس آزمون از طریق مقیاس ۷ سوالی اضطراب فراگیر (٧-GAD) و پرسشنامه کیفیت زندگی (PWI-A) مورد سنجش قرار گرفتند. به گروه دریافت کننده آموزش نوروفیدبک (گروه درمان ) طبق پروتکل درمانی پانزده جلسه ۳۰ دقیقه ای آموزش نوروفیدبک افزایش موج آلفا داده شد و گروه کنترل هی چگونه مداخله ای دریافت نکرد. ثبت و آموزش فعالیت موج آلفا در ناحیه O١ یا O٢ انجام گرفت و بیماران برای افزایش دامنة آلفای بالاتر از آستانة تعیین شده ، فیدبک صوتی دریافت می کردند. برای تحلیل داده ها از روش توصیفی ، آزمون های ویلکاکسون و یومن ویتنی استفاده گردید. یافته های پژوهش بیانگر آن است که آموزش نوروفیدبک به مبتلایان اختلال اضطراب فراگیر، باعث افزایش موج آلفای EEG و کاهش نشانه های اختلال اضطراب فراگیر در گروه درمان گردید، اما چنین تغییری در گروه کنترل مشاهده نشد. نتایج به دست آمده همچنین نشان داد که به دنبال افزایش موج آلفا در گروه درمان ، شاخص کیفیت زندگی آنان در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنادار پیدا نکرد.
The aim of present study was to investigate the effect of neurofeedback training on decrement of symptoms in patients with generalized anxiety disorder (GAD) and their quality of life. 16 patients suffering from GAD، referring to a psychiatric clinic in Tehran who met including criteria for this study were selected. 8 patients assigned to the neurofeedback group and 8 patients to the control group. Before to start therapy، all the
participants were assessed by GAD-7 and PWI-A questionnaire to have their pre-test scores. Neurofeedback training group received 30 minutes training sessions per week، and no treatment intervention were applied for control group. Recordings for alpha
wave were done on Q1 and Q2 area and the patients were given sound feedback for passing threshold. To analyze the results، statistical descriptive as well as inferential methods (Wilcoxon - test Mann-Whitney U-test) were used. To go for some more
deep analysis of results other additional statistical methods such as، percentaile change، reliable change estimate / clinical significance، effect size were employed. Research findings were as follow: neurofeedback training to the neurofeedback group
led to the increment of alpha wave، and decrement of anxiety symptoms in this group. While no change were observed in control. While neurofeedback training improved anxiety
symptoms in experimental group، but it did not change patients quality of life.
Machine summary:
"با عنایت به برخی محدودیت های ذکر شده برای روش های دارودرمانی و روان شناختی در درمان اختلال اضطراب فراگیر، مسالة تحقیق حاضر این است که آیا آموزش نوروفیدبک می تواند نشانه های اضطراب فراگیر را در نمونه های ایرانی ، با توجه به بافت فرهنگی - اجتماعی ، کاهش دهد؟ تأثیر اختلالات روان پزشکی بر سلامت ، بهزیستی روان شناختی و کیفیت زندگی بیماران ، قابل توجه و فزاینده گزارش شده است (موری ۲ و لوپوز۳، ۱۹۹۷) و به همین دلیل ، مطالعه تأثیر این گونه اختلالات بر وضعیت ذهنی و کیفیت زندگی بیماران در شرایط حاد بیماری و زمانی که نشانه ها کاهش می یابند، مورد توجه محققان قرار گرفته است (کارپینیلو۴ و دیـگران ، ۲۰۰۲؛ لووه ۵ و دیـگران ، ۲۰۰۴).
در عـین حـال کـه در 1- Monastra 2- Murray 3- Lopez 4- Carpiniello 5- Lowe جریان تلاش درمانی ، برطرف شدن کامل نشانه ها و بهبودی کامل ، از اهداف ایده آل درمان است ، اما در مواردی شاهد بازگشت علایم و نشانه های باقی مانده بیماری هستیم (اورمل ۱، ۲۰۰۴)، که این امر اندازه گیری پیامدهای کارکردی و کیفیت زندگی را برای ۲ افرادی که پیش از این به اختلالات روان پزشکی مبتلا بوده اند ضروری می نماید (سامی و دیگران ، ۲۰۰۹).
1- Goodinson 2- Singleton 3- general welfare 4- Wish 5- objective QoL 6- subjective QoL 7- Stein 8- Test 9- Heinrichs 10- Awad 11- Hogan 12- Franz روش از آنجا که در پژوهش حاضر تأثیر آموزش نوروفیدبک بر کاهش نشانه های اختلال اضطراب فراگیر با استفاده از گروه کنترل بررسی می شود، پژوهش حاضر پیرو طرح های شبه آزمایشی از نوع طر ح گروه کنترل نابرابر است (دلاور، ۱۳۷۴)."