Abstract:
برخلاف بسیاری از طریقت ها که امکان نیل به نجات را در چشم اندازی دوردست ، بعد از این جهان و در التزام عملی به احکام و دستورات فرابشریمیسر میدانند، در طریقت های تنترهای به نحو بنیادین ، این تفکر حضور دارد که امکان دستیابی به نجات ضمن مراسم و صور آیینی از طریق انجام اعمال جسمی و جنسیبا رعایت شروطی خاص، در همین جهان نه تنها برای معتقدان به یک دینیا فرهنگ خاص، بلکه برای همه انسانها بدون توجه به هرگونه نظام دینی و ارزشی امکانپذیر است . این تلقی دینی از نجات به نظر می رسد از آنجا ناشی می شود که در تنتریسم ، انسان موضوع اندیشه بودایی است نه خدا. همچنین در سنن رازآمیزتنترهای ،«تن » نه تودهای خوارداشتنی و تحقیرآمیز، بلکه «معبد» مقدسی است که از طریق آن، انساناگر بداند آن را چه طور به کار ببرد، می تواند به آسانی به نجات دست یابد.نگارندگان در این نوشتار، ابتدا به سیر تحول تاریخ تفکر بودایی پرداخته اند، سپس ضمن بیان قلمرو معنایی تنتره و طبقه بندی متون تنترهای ، امکان نیل به نجات را در تنتریسم بودایی در راههای منتره، کاله چکره، وجره و سهجه معرفی کردهاند و درنهایت ،بر اساس گزارش تنترهها، به بررسی تفاسیر مختلف این طریقت ها در باب نجات پرداخته اند.
Machine summary:
راههای نیل به نجات (اشراق) در تنتریسم بودایی دکتر سعیدگراوند*- لیلا مفاخری استادیار ادیان و عرفاندانشگاه شهیدمدنی آذربایجان- دانشجوی کارشناسی ارشد ادیانو عرفان دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان چکیده برخلاف بسیاری از طریقت ها که امکان نیل به نجات را در چشم اندازی دوردست ، بعد از این جهان و در التزام عملی به احکام و دستورات فرابشریمیسر میدانند، در طریقت های تنترهای به نحو بنیادین ، این تفکر حضور دارد که امکان دستیابی به نجات ضمن مراسم و صور آیینی از طریق انجام اعمال جسمی و جنسیبا رعایت شروطی خاص، در همین جهان نه تنها برای معتقدان به یک دینیا فرهنگ خاص، بلکه برای همه انسانها بدون توجه به هرگونه نظام دینی و ارزشی امکانپذیر است .
رستگاری دینی هر طرح دنیوی ، اعم از جسمی و جنسی دیگر را که در راستای سعادت بشری باشد، در بر می گیرد؛ چه رستگاری در دین وسیله برآوردن نیازها و آرزوها است ؛ (الیاده ١٣٧٥، ج١: ٧٧-٧٣)از این رو، یک بوکانی مسلمان که سنی است ، یک کاشانی شیعی ،یهودی ارتدوکس ، مسیحی کاتولیک ، مسـیحی پروتسـتان، حامی آئین برهمایی، شیوایی، ویشنویی و شکتی ، بهکتی و نیز جویندگان سنت تنترهای از قبیل وجرهیانه ای ، سهجه یانه ای، متترهیانه ای، کاله چکرهیانه ای ، مهایانه ای، هینه یانه ای، انسان ابتدایی در استرالیا، مالانزیا، آفریقای سرخپوستی ، آفریقای سیاه، و پیروان ادیان جهان باستان در مصر، بین النهرین ،یونـان و بابـل هریـک نیازهـا، آئین ها و تجربه های روح بشری را برای نیل به نجات به نحو متفاوتی ، نشان می دهند.