Abstract:
پرداختن به امور جوانان و برنامه ریزی دقیق و مبتنی بر واقعیت هـای روز مستلزم شناسایی، بررسی و تحلیل عوامل و فاکتورهایی است که بـر موضوع تاثیرگذار میباشند. یکی از مسائلی که در جوامع امـروزی بطـور قابل ملاحظه ای به چشم میخورد تغییر در الگوی زندگی اجتماعی افـراد جامعه بویژه جوانان است ؛ علیهذا با توجه به مطالب فوق هـدف عمـدهی این پژوهش شناخت و بررسی نقش رسانه های جمعی از جمله اینترنـت و ماهواره بر گروهگرایی (مشارکت اجتماعی) جوانان میباشد. روش پژوهش پیمایشی، ابزار پژوهش پرسشنامه و جامعه ی آماری کلیـه ی دانـشجویان دورهی کارشناسی دانشگاه پیام نور استان خوزسـتان مـیباشـد کـه در دانشگاههای پیام نور اهواز، بندر امام خمینی، رامهرمز و بهبهـان را مـورد بررسی قرار میدهد. یافته های پژوهش نشان میدهد که میزان استفاده از اینترنت و ماهواره موجب افزایش گروهگرایی (مشارکت اجتماعی) یـا بـه تعبیری دیگر باعث افزایش ارتباطات اجتماعی فرد میگردد.
Machine summary:
یکی از مسائلی که در جوامع امـروزی بطـور قابل ملاحظه ای به چشم میخورد تغییر در الگوی زندگی اجتماعی افـراد جامعه بویژه جوانان است ؛ علیهذا با توجه به مطالب فوق هـدف عمـدهی این پژوهش شناخت و بررسی نقش رسانه های جمعی از جمله اینترنـت و ماهواره بر گروهگرایی (مشارکت اجتماعی) جوانان میباشد.
سئوال اصلی پژوهش آن است که آیا اینترنت و ماهواره موجب می شود تـا پیونـدهای واقعی افراد را تضعیف کند و نوعی انزوای اجتمـاعی را بـرای ایـشان بـه ارمغـان آورد و یـا ابزاری خواهد بـود تـا روابـط واقعـی و اجتمـاعی (مـشارکت اجتمـاعی ) افـراد را تکمیـل و متراکم تر نماید و مباحثی چون چه میزان اسـتفاده از اینترنـت و مـاهواره بـر گـروه گرایـی جوانان نقش دارد و اینکه کدامیک نقش بیشتری دارد؟ ادبیات نظری پژوهش امروزه استفاده از تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی بالاخص پدیده ی اینترنت ، بعنوان ابزاری ضروری و مورد نیاز همانند تلویزیون و تلفن ، در جوامع مختلف اسـمیت یافتـه و در تمامی ابعاد زندگی علمی و اجتماعی مردم رسوخ کـرده اسـت و در بعـد فرهنگـی ، کـنش ارتباطی که میان کاربران و تولید کنندگان و توزیع کنندگان اطلاعات ، در شبکه ی اینترنت صورت می گیرد، از جنبه ی جامعه شناسی کاربردی ، نـشانه ی نـوعی فرآینـد جامعـه پـذیری است .
در ارتباط با فرضـیه ی پـنجم پـژوهش یعنـی آیـا بـین تـأثیر مـاهواره و اینترنـت بـر گروه گرایی جوانان تفاوت وجود دارد نتایج به دست آمده چنین می باشد کـه بـا توجـه بـه اینکه میانگین استفاده از ماهواره بیشتر از میانگین استفاده از اینترنت است تفاوت مشاهده شده بین دو میانگین بر اساس آزمون f یا تحلیل واریـانس در سـطح ٩٥ درصـد معنـی دار است .