Abstract:
تولید نیروی محرکهی اقتصاد هر کشوری است و باعث رشد و شکوفایی و توسعهی کشور میشود. بخش تعاون بعنوان یکی از بخشهای سهگانهی اقتصاد کشور بر اساس اصل 44 قانون اساسی است. هدف کلی پژوهش حاضر بررسی عوامل اجتماعی ـ فرهنگی مرتبط با موفقیت تعاونیهای تولیدی شهر یزد است. پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت کاربردی و از نظر روش پیمایشی است. جامعهی آماری تحقیق را همهی اعضای تعاونیهای تولیدی فعّال شهر یزد تشکیل میدادند که 196 نفر از آنان با استفاده از فرمول کوکران بعنوان حجم نمونه تعیین شدند. برای گردآوری دادهها در تحقیق حاضر از پرسشنامهی محقق ساخته استفاده شده است. اعتبار آن از نوع صوری و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ اندازهگیری شد. یافتههای تحقیق نشان داد که میزان موفقیت تعاونیهای تولیدی بالاتر از متوسط بوده است. بین تحصیلات، مشارکت، آموزش و سرمایهی فرهنگی با موفقیت تعاونیهای تولیدی رابطهی مثبت و معنادار وجود دارد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره، متغیرهای مشارکت، تحصیلات، آموزش و سرمایهی فرهنگی در مجموع توانستند 39 درصد از تغییرات موفقیت تعاونیهای تولیدی را تبیین کنند. متغیر تحصیلات بیشترین اثر را بر روی موفقیت تعاونیهای تولیدی داشته است؛ موفقیت تعاونیهای تولیدی به عوامل متعددی وابسته است و بررسی آنها نیازمند اتخاذ رویکرد چندوجهی است.
Machine summary:
پژوهش حاضر برای پاسخگویی به این سؤال انجام میشود: عوامل اجتماعی ـ فرهنگی مرتبط با موفقیت تعاونیهای تولیدی شهر یزد چیست؟ International Cooperation Alliance Synergy پیشینه پژوهش متفکران زیادی به مزایای شکل اقتصادی تعاونی اشاره کردهاند.
Birchall Mcphail Pattiniemi Lorendahl Agustin Pinsky Warman & Kennedy Cecchini & Scott Donna & Chinhui مظفر امینی و اسماعیلی فلاح (1387)، پژوهشی را با عنوان: موفقیت شرکتهای تعاونی روستایی استان اصفهان و ارزیابی سازههای مؤثر بر آن، انجام دادند.
متغیرهای میانگین سهام هر عضو، سابقهی مدیریت، شناخت و سن افراد بر متغیر موفقیت به صورت مثبت اما غیر مستقیم و متغیر اندازهی تعاونی به شکل غیر مستقیم و منفی بر موفقیت تعاونیها تأثیرگذار میباشند (مظفرامینی و اسماعیلی فلاح، 1387: 288-273) صفری و همکاران (1388)، در تحقیقی با عنوان: عوامل مؤثر بر موفقیت شرکتهای تعاونی مصرف برتر به این نتیجه رسیدند که استانداردها، روندها، اصول، روشهای مکتوب عملکرد و تأکید بر انجام آن به وسیلهی کارکنان و اعضا، ایجاد یک سیستم مناسب اطلاعرسانی در نرخ تعادل، مقدار خرید، فروش، اطلاعات بهروز، آموزش مداوم، برگزاری دورههای آموزشی در زمینههای سرمایهگذاری و امور مالی، بازاریابی در سطح مدیریت کل و هیئت مدیره، مشارکت فعال اعضا، تعیین معیار برای ارزیابی عملکرد و پاداش، انتخاب مدیران ارشد با تجربه و آگاه از قوانین، سرمایهی اولیه کافی، برگزاری دروههای آموزشی، استفاده از روشهای پیشرفته تولید، ایجاد یک فرهنگ غنی و حمایت از آن بطور کامل، ایجاد نیازهای مناسب در آغاز ایجاد تعاونیها با توجه به تقاضای عوامل و ارائه به سرعت آنها، اصلاح قوانین و مقررات و اجرای درست آنها، از عوامل مؤثر بر موفقیت تعاونیها هستند (صفری و همکاران، 1388: 51-33).