Abstract:
شرکت ها در سال های آغازین سده بیست و یکم درگیر چالش های جدی ناشی از تحـولات نظـری و رقابـت هـای سخت بر سر استفاده از منابع کمیاب شده اند (یاریف ، ٢٠٠٥، ٢٣٠). در این شرایط بر سر مسـئولیت هـای اجتمـاعی آنها چه میآید؟ آیا در این شرایط رقابتی که ممکن است از دست دادن فرصت های سـودآوری، بـه شکسـت شـرکت منجر شود، به میان کشیدن موضوع مسئولیت اجتماعی منطقـی بـه نظـر مـیرسـد؟ مقالـه حاضـر، بـا مراجعـه بـه جدیدترین منابع در دسترس ، میکوشد این موضوع را به طور کلی مورد بررسی تحلیلـی قـرار دهـد و فرصـتی بـرای مطالعه و پژوهش بیشتر کسانی که به جنبه های اخلاقی سازمان ها اهمیت میدهند فراهم کند.
Machine summary:
"بر اساس تماس شخصی با برخی از دست اندرکاران هوشمندی رقابتی در روسیه ، که از طریق واسطه ای در ایالات متحده صورت گرفت ، بنظر می رسد که منابع داده های اصلی مورد استفاده جهت فعالیتهای هوشمندی رقابتی در روسیه ، نسخ غیر قانونی پایگاه های اطلاعاتی رسمی دولت هستند.
با توجه به عدم سرمایه گزاری وزارت تحقیقات و فناوری در بخشهایی از پیکره آموزش عالی کشور که بطور بالقوه قادر به پر کردن این خلا هستند و همینطور عدم اطلاع رسانی مناسب در مورد قابلیت های دفاتر نمایندگیهای سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه ، در مقایسه با کشورهایی چون ایالات متحده ، انگلستان ، فرانسه و حتی امارات متحده عربی ، در حال حاضر ظرفیت اطلاعاتی قابل اعتنایی در زمینه هوشمندی رقابتی برای بخش خصوصی و حتی تعاونی فراهم نیست .
پیشنهادات با توجه به جبر اجتناب ناپذیر لزوم تقویت بخش خصوصی در مورد افزایش صادرات غیر نفتی در عین حال بالا بردن حاشیه امنیت ملی از طریق توسعه مبادلات بازرگانی در همه سطوح و با عنایت به این نکته که کارآفرینان ایرانی و بازرگانان باید به خوبی نسبت به دورنمای هر اقدام تجاری خود بر رقبای خود برتری اطلاعاتی داشته باشد توصیه می شود که وزارت امورخارجه و بازرگانی از طریق دفاتر خود اقدام به ایجاد و پرورش توان هوشمندی رقابتی نموده و در صورت فراهم نبودن امکانات این امر با هماهنگی سازمانهای توانمندتر از امکانات خود بعنوان نقاط گردآوری و فراهم آوری اطلاعات برای مدیران استفاده کنند."