Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سبک رهبری مربیان با رضایت بازیکنان تیم های شرکت کننده در یازدهمین المپیاد ورزشی دانشجویان کشور بود. تحقیق حاضر توصیفی، تعداد جامعه آماری 288 نفر ورزشکار بودند که با توجه به فرمول نمونه گیری کوکران 165نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه مقیاس رهبری در ورزش(چلادورای، 1980 ) و پرسشنامه رضایت بازیکنان از مربی (چلادوری و ریمر، 1998 ) بود. و پرسشنامه 0/86α = ضریب پایایی از روش آلفای کرونباخ پرسشنامه تعیین سبک رهبری هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سبک رهبری مربیان با رضایت بازیکنان تیم های شرکت کننده در یازدهمین المپیاد ورزشی دانشجویان کشور بود. تحقیق حاضر توصیفی، تعداد جامعه آماری 288 نفر ورزشکار بودند که با توجه به فرمول نمونه گیری کوکران 165 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه مقیاس رهبری در ورزش (چلادورای، 1980 ) و پرسشنامه رضایت بازیکنان از مربی (چلادوری و ریمر، 1998 ) بود. و پرسشنامه α =0/ ضریب پایایی از روش آلفای کرونباخ پرسشنامه تعیین سبک رهبری 86 به دست آمد. در تجزیه و تحلیل داده ها در آمار توصیفی از میانگین و انحراف α=0/ رضایت 7 معیار و در آمار استنباطی از آزمون فریدمن و تحلیل عاملی تأییدی سطح اول استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین سبک رهبری مربیان و رضایت بازیکنان رابطه معنی داری وجود دارد. با توجه تأثیر گذاری سبک رهبری بر رضایت بازیکنان، مربیان ورزشی باید به سبک رهبری خود توجه ویژه ای داشته باشند. به دست آمد. در تجزیه و تحلیل داده ها در آمار توصیفی از میانگین و انحراف α=0/ رضایت 7معیار و در آمار استنباطی از آزمون فریدمن و تحلیل عاملی تأییدی سطح اول استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین سبک رهبری مربیان و رضایت بازیکنان رابطه معنی داری وجود دارد. با توجه تأثیر گذاری سبک رهبری بر رضایت بازیکنان، مربیان ورزشی باید به سبک رهبری خود توجه ویژه ای داشته باشند.
Machine summary:
"این بعد تعیین کننده این است که : یک مربی چگونه تصمیم می گیرد؟ کدام مهارت ها و استراتژی ها را آموزش می دهد؟ چگونه سازماندهی لازم برای تمرین و مسابقه را به انجام می رساند؟ از چه روش هایی برای ایجاد نظم و انضباط تیم استفاده می کند؟ و از همه مهم تر، در تصمیم گیری ها چه نقشی را برای ورزشکاران قائل است ؟ بر تاکتیک های تیمی متکی است یا به تکنیک ها و خلاقیت های فردی نیز توجه دارد آیا فقط به کار گروهی و سیستماتیک متکی است یا در کنار کار گروهی به تکنیک ها، توانایی ها و خلاقیت های فردی نیز توجه دارد؟ ثابت شده است که مربیان خوب حتی در صورت ضعف منابع با خلاقیت و اندیشه های خود و بازیکنان می توانند از بالاترین ظرفیت تیم و باشگاه استفاده نموده و با غلبه بر متغیرهای مخل درونی و بیرونی ، تیم را به سر منزل مقصود رهنمون سازد(١٥).
با توجه به نقش مهم ورزش دانشجویی در عرصه ورزش کشور و اهمیت المپیاد های دانشجویی که هر دو سال یکبار به منظور توسعه ورزش حرفه ای دانشجویی انجام می پذیرد، و با در نظر گرفتن مدل ها و نظریات گذشته می توان عوامل مؤثر بر عملکرد و موفقیت تیمی را در قالب دو متغیر سبک مربیگری مربیان و رضایت تیمی جمع بندی کرد، که در این پژوهش سبک رهبری مربیان به عنوان مهمترین بعد عوامل تیمی و همچنین رضایت بازیکنان مورد بررسی قرار گرفته است ."