Abstract:
هدف از این تحقیق بررسی و رابطه نگرش و گرایش به کارآفرینی سازمانی در اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیتبدنی کشور بوده است. روش این پژوهش توصیفی پیمایشی می باشد. جامعة مورد نظر تحقیق شامل تمام اعضای هیأت علمی دانشکده های تربیت بدنی وعلوم ورزشی کشور بود که به منظور نمونه گیری در هر دانشکده به صورت تصادفی با تخصیص متناسب تعداد افراد تعیین و در تحقیق شرکت داده شدند. در مجموع کل افراد شرکت کننده در تحقیق 124 نفر بودند که به سه پرسشنامة مجزای نگر ش به کارآفرین ی ، گرایش به 2003 ) (بازنگری شده توسط محقق) و اطلاعات ) کارآفرینی معرفی شده توسط مارگریت هیل 3فردی پاسخ دادند. به منظور تأمین روایی ابزار این تحقیق از نظرات و راهنماییهای اساتید 0) در یک /73/ صاحب نظر استفاده شد و پایایی سئوالات نیز از طریق آلفای کرونباخ ( 5 مطالعه مقدماتی به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی (فراوان ی ، درصد میانگین، انحراف از معیار) و در سطح آمار استنباطی از آزمون آنالیز واریانس، ضرایب انجام spss همبستگی متناسب، آزمون تعقیبی توکی و نیکویی برازش به کمک نرم افزار گرفت. یافتههای تحقیق نشان میدهد که میانگین نگرش به کارآفرینی در 124 نفر افراد 33 بود. حداکثر نمرة گرایش به کارآفرینی 300 میباشد که میانگین / تحت بررسی برابر با 49 185 بود که نشان دهنده گرایش پایین در / نمره کسب شده توسط اعضای هیأت علمی 95میان اعضای هیأت علمی دانشکده های تربیتبدنی کشور است. آزمون آنالیز واریانس یکطرفه نشان داد بین بین نگرش و گرایش به کارآفرینی در دانشکده های مختلف تفاوتی وجود ندارد. بین نگرش و گرایش به کارآفرینی اعضای هیأت علمی دانشکده های تربیتبدنی رابطه معنی نتایج پژوهش حاضر نشان داد اعضای هیأت علمی .(r=0/ و 574 p<0/ داری وجود داشت. ( 001 دانشکده های تربیتبدنی کشور نمرات قابل قبولی از لحاظ نگرش و گرایش به کارآفرینی کسب نکردند. نتایج حاضر، نگرش به کارآفرینی را به عنوان یک پیشگوی مطلوب برا ی گرایش به کارآفرینی در دانشکدههای تربیت بدنی معرفی کردند.
Machine summary:
"نتایج - میانگین نگرش به کارآفرینی در ١٢٤ نفر افراد تحت بررسی برابـر بـا ٣٣/٤٩ بـود کـه نشـان دهنده میزان نگرش پایین در میان اعضای هیأت علمی دانشکده های تربیت بدنی کشور است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری نتایج پژوهش حاضر نشان داد اعضای هیأت علمی دانشکده های تربیت بدنی کشور نمرات قابـل قبولی از لحاظ نگرش و گرایش به کارآفرینی کسب نکردند.
همچنین در مجموع امتیاز کسب شده از میزان کـارآفرینی سـازمانی در دانشـکده هـای تربیت بدنی کشور دال بر پایین بودن نمرة کارآفرینی سازمانی و وضعیت نـامطلوب و نابسـامان این مقولة در آنها دارد که گواه این مطلب این است که در مجموع هیچ کدام از افراد حاضـر در نمونه تحت بررسی ، امتیاز بالا را به کارآفرینی سازمانی دانشکده های مورد نظر تخصیص نداده و اکثریت این افراد (١٣٠ نفر) امتیاز کارآفرینی سازمانی را در سطح پائین ارزیابی کردند، کـه بـا عنایت به زیر بنای تحقیق چنین استنباط می شود که با توجه به پیامدهای مثبت کـارآفرینی و پی آمدهای منفی عدم توجه به آن ، لازم است برنامـه ریـزان و متولیـان مؤسسـات آموزشـی در اندیشه ارتقاء سطح کارآفرینی ، نوآوری و خلاقیت در اعضاء خود باشند.
وجود رابطه معنی دار بین نگرش و گرایش به کارآفرینی اعضای هیأت علمی دانشکده هـای تربیت بدنی ، حاکی از این است که حضور افراد ریسک پذیر و دارای نگرش مثبت به تغییر، برای حضور خلاقیت در سازمان ضروری است ."