Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی مداخلههای موثر برای اختلال یادگیری خواندن با تاکید بر رویکرد رفتاری و معرفی روش دقیقآموزی بهعنوان نمونهای از روشهای مبتنی بر این رویکرد بود. روش: بدین منظور با روش مروری متون اصلی شامل کتابها و مقالههای علمی معتبر در این زمینه بین سالهای 1954 تا 2015 از پایگاههای اطلاعاتی Google Scholar, ERIC, Science Direct و Pub Med استخراج و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. جستجو در این پایگاهها با کلید واژههایEvidence-based methods/intervention, Best practices, Special education, Learning disability/disorder, Effectiveness, Precision teaching بود. همچنین، از برخی منابع فارسی موجود در این زمینه استفاده شد. یافتهها: مرور ادبیات پژوهش نشان داد مداخلههای موثر در اختلال یادگیری خواندن بر دیدگاه رفتاری مبتنی هستند و در این بین دقیقآموزی مداخلهای است که با رویکرد پاسخ به مداخله هماهنگی دارد. دقیقآموزی دارای ویژگیهای منحصر به فردی مانند ارزیابی مداوم عملکرد، ثبت و نمایش عملکرد روی نمودار و تصمیمگیری بر مبنای چگونگی عملکرد یادگیرنده است که میتواند استفاده از آن برای افراد با اختلال یادگیری خواندن را اثربخش سازد. نتیجهگیری: بر اساس مرور ادبیات پژوهش میتوان گفت دقیقآموزی مداخلهای رفتاری در اختلال یادگیری است که به خاطر ویژگیهایی که در خود جای داده، توجه بیشتری را از سوی پژوهشگران و متخصصان بالینی این حوزه میطلبد. تعاریف، ویژگیها، اصول و مراحل دقیقآموزی در متن مقاله بهتفصیل بیان شدهاند.
Machine summary:
استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی"/> تاریخ دریافت : ٩٤/٤/١٧ تاریخ پذیرش : ٩٥/٧/٦ چکیده هدف پژوهش حاضر شناسایی مداخله های موثر برای اختلال یادگیری خواندن با تاکید بر رویکرد رفتاری و معرفی روش دقیق آموزی به عنوان نمونه ای از روش های مبتنی بر این رویکرد بود.
جستجو در این پایگاه ها با کلید واژه های ,Evidence-based methods/intervention Best practices, Special education, Learning disability/disorder, Effectiveness, Precision teaching بود.
برای این منظور با استفاده از کلید واژه های انگلیسی Evidence-based methods/intervention, Best practices, Special education, Learning disability/disorder, Effectiveness, Precision teaching در پایگاه های اطلاعاتی Google Scholar, ERIC, Science Direct و Pub Med جستجو انجام گرفت و منابع مرتبط در این زمینه استخراج شد.
نتایج بررسی و تحلیل پژوهش های مداخله ای اختلال خواندن در ایران نشان داد که این پژوهش ها عموما بر مبنای الگوی شناختی (رضایی و کرمانیزاده ، ١٣٩٤؛ یارمحمدیان ، قمرانی، سیفی و ارفع ، ١٣٩٤؛ بیابانگرد و شکیبا، ١٣٨١؛ پاکدامن ساوجی، ١٣٨٠؛ دهقانی، امیری و مولوی، ١٣٨٦؛ غباریبناب ، افروز، حسن زاده ، بخشی و پیرزادی، ١٣٩١ الف ؛ مجیدی، دانش و خوش کنش ، ١٣٨٩؛ یعقوبی و احدی، ١٣٨٣) و الگوهای تشخیصی-جبرانی و پزشکی (طهماسبی، نجاتی، قاسمیبرومند و طباطبایی، ١٣٩٣؛ یعقوبی، محققی، غفوریآثار و رشید، ١٣٩٢؛ حیدری، شاه میوه اصفهانی، عابدی و بهرامیپور، ١٣٩١؛ ماندنی و همکاران ، ١٣٨٦؛ سامع سیاهکردی، علیزاده و کوشش ، ١٣٨٨؛ زینیوند، ١٣٨٧؛ جناآبادی، ١٣٨٧) انجام گرفته اند و مداخله های مبتنی بر الگوی رفتارگرایی (پیرزادی و همکاران ، ١٣٩١؛ مرادی، فرامرزی و عابدی، ١٣٩٣) و سازنده گرا جهت بهبود مهارت های خواندن کودکان در ایران بسیار معدود است .