Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش درک روابط فضایی بر عملکرد ریاضی دانشآموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضیانجام شد. روش پژوهش، آزمایشی، از نوع پیش آزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پایه سوم ابتدایی با ناتوانی یادگیری ریاضی شهر اصفهان در سال تحصیلی91-1390 بود. به منظور انجام این پژوهش، 30 دانشآموز به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس هوش کودکان وکسلر4، آزمون تشخیص حساب نارسایی،و آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی بود. از میان دانشآموزان پسری که بر اساس این ابزارها دارای ناتوانی یادگیری ریاضی تشخیص داده شدند، 30 نفر به طور تصادفی انتخاب و به طور تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند. دادههای به دست آمده با تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که که بین گروهها تفاوت معناداری وجود دارد (0001/0>P). بدین ترتیب متغیر مستقل تفاوت معناداری در گروه آزمایش ایجاد کرده، و توانسته به بهبود عملکرد تحصیلی ریاضی کودکان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی در دوره دبستان در مرحله پسآزمون بینجامد. بنابراین پیشنهاد میشود که از آموزش درک روابط فضایی در آموختن ریاضی به دانشآموزان استفاده شود.
Machine summary:
com@yarmo٨٧٩"/> تاریخ دریافت : ٩٣/٠٩/٠٩ تاریخ پذیرش :٩٣/١٢/٢٠ چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش درک روابط فضایی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی انجام شد.
Matematic Learning Disability است از ناتوانی در انجام مهارت های حساب با توجه به ظرفیت هوش و سطح آموزش مورد انتظار از کودک، که این مهارت ها میبایست به کمک آزمون های میزان شده فردی اندازه گیری شده باشد.
بر اساس پژوهش های انجام شده (کالیسکی، ١٩٦٧؛ به نقل از سیف نراقی و نادری،١٣٧٩) کودکانی که در سنین پیش از دبستان در جور کردن اشیا، آگاهی بدنی، جهت یابی(مثل بالا – پایین ، زیر – رو، عقب – جلو، جلو - عقب وغیره ) دچار مشکل اند، در سنین دبستان نسبت به هم کلاسیهای خود در درس ریاضیات بیشتر دچار مشکل اند و در نتیجه با احتمال بیشتری را به ناتوانی یادگیری ریاضی نشان میدهند.
بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر، عبارت است از بررسی اثربخشی آموزش درک روابط فضایی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی.
بدین منظور، این فرضیه که آموزش درک روابط فضایی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی موثر می باشد، مورد بررسی و آزمون قرار گرفت .
٢. آزمون تشخیص حساب نارسایی: این آزمون ، توسط فراهانی(١٣٨٦) برای تشخیص دانش آموزان با ناتوانیهای یادگیری ریاضی پایه ی اول تا پنجم دبستان ساخته شده است .
در این پژوهش برای تشخیص دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی از آزمون تشخیص حساب نارسایی پایه سوم دبستان استفاده شد.
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش درک روابط فضایی بر عملکرد تحصیلی ریاضی دانش آموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی در دوره دبستان انجام شد.