Abstract:
مقدمه و هدف پژوهش: برنامههای اجتماعی اسلام بر تمام ارکان پیوندهای جوامع بشری (سیاسی، اقتصادی و ...) تاثیر نهاده است. بنابراین، انجام پژوهشهای مالی در جوامع اسلامی نیازمند درک تاثیر دین در زندگی اجتماعی مردم میباشد که بی شک امور مالی نیز یکی از وجوه مهم آن به شمار میرود. هدف از این پژوهش، مطالعهی جنبههای اثرگذار اسلام بر پیوندهای مالی افراد است.
روش پژوهش: این پژوهش که به صورت تحلیل همبستگی، با استفاده از روشهای تحلیل عاملی و رهیافت دیماتل انجام شده در پی آن است تا اثرگذارترین جنبهها را برای به کارگیری در پژوهشهای مالی معرفی نماید. جامعهی آماری این پژوهش شامل همهی متخصصین امور دینی (تحصیل کنندگان علوم دینی) و متخصصین امور مالی (فعالان حوزههای مختلف مالی) میباشد.
یافتهها: با توجه به خروجیهای رهیافت دیماتل متغیرهای دیدگاه افراد در موضوعات مالی و دیدگاه آنان دربارهی امور فردی اثر پذیر بوده و از صد درصد تاثیر وارده بر متغیرهای اثرپذیر، 30 درصد قابل انتساب به متغیر دیدگاه دربارهی موضوعات معنوی، 15 درصد دیدگاه دربارهی روابط اجتماعی، 14 درصد دیدگاه دربارهی خمس و زکات، 18 درصد دیدگاه دربارهی حسن خلق و 24 درصد دیدگاه نسبت به کارهای خیر میباشد.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دیدگاه افراد به ترتیب در موضوعات معنوی، کارهای خیر، حسن خلق، پیوندهای اجتماعی و پرداخت خمس و زکات میتواند بر دیدگاه آنان در موضوعات مالی و فردی بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد.
Introduction and Research Objectives:
Islamic social programs affect all of human
society’s relationships (such as economical and political).Therefore taking financial
researches in Islamic countries, calls for understanding the effects of religion on
people life and society’s, that financial dimension is one of the most important
aspects of this effects. The aim of this study is to study those aspects of Islam that
affecting the finance alrelations between individuals.
Method:
This researches been done using correlation analysis by using Factor
analysis and DMTEL techniques and tries to determine the most effective aspects for
applying in financial researches The study population includes allreligious affair
specialists (Those studying the religious sciences) and financial experts (Activists in
different areas of financial).
Results:
Given the out puts of the DMTEL techniques, people's point of view in
financial issues and people's point of view in personal affairs are dependent
variables and the total affect in dependent variables can be ascribed 30% to
people's point of view in spiritual issues, 15% to people's point of view in social
rela
onships, 14% to people's point of view in Khums and Zakat, 18% to people's
point of view in being good
‐tempered, and 24% to their point of view in good and
philanthropic affairs.
Conclusion:
shows that people's point of view in spiritual issues, good and
philanthropic affairs, being good
‐tempered, social relationships, and Khums and
Zakat, are the most influential in their point of wives in financial issues and personal affairs.