Abstract:
زمینه و هدف: اختلال لکنت زبان ازجمله اختلال هایی است که علت آن هنوز به طور کامل مشخص نشده است و پژوهش های روان شناختی برای شناخت بهتر این اختلال ضروری است، ازاین رو هدف این پژوهش مقایسه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، باورهای فراشناختی، و روانبنه های سازش نایافته اولیه در نوجوانان مبتلابه لکنت زبان و بهنجار بود.
روش: طرح پژوهش از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه مدارس شهر همدان دچار لکنت زبان ارجاع داده شده به گفتاردرمانگر در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۳ بودند، با روش نمونه گیری در دسترس 21 نفر مبتلابه اختلال لکنت زبان و 21 نفر بهنجار انتخاب شدند و توسط پرسشنامه روانبنه های یانگ (۱۹۹۸)، تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون (۲۰۰۱) و پرسشنامه ی فراشناخت ولز (۲۰۰۲) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که نوجوانان مبتلابه لکنت زبان در مقایسه با نوجوانان بهنجار از راهبردهای سازش نایافته بیشتر و از راهبرد سازش یافته کمتری بهره میگیرند. همچنین میانگین نمرات نوجوانان مبتلابه اختلال لکنت زبان در مولفه های فراشناختی و روانبنه ها از گروه بهنجار تفاوت معناداری داشت (001/ 0 >P).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش مشخص شد که نوجوانان مبتلابه لکنت زبان در مقایسه با نوجوانان بهنجار به میزان بیشتری از راهبردهای سازش نایافته تنظیم هیجان، روانبنه های سازش نایافته اولیه و باورهای فراشناختی برخوردارند.
Background and purpose: Stuttering disorders are among the disorders which their etiology is not entirely clear yet، and more psychological research is needed to clear our understanding of this disorder. Therefore، present study aimed to compare cognitive emotion relgulation، metacognition، and early maladaptive schemas in adolescents with stuttering and normal adolescents.
Method: present study was a casual-comparative research. The study population consisted of all the secondary school students in Hamadan with stuttering who referred to speech therapist in the third quarter of 2013. 21 patients suffering from stuttering and 21 normal individuals were selected using convenience sampling method. Data were collected using Young Schema Questionnaire (1998)، cognitive emotion regulation (Garnfsky، Krayj & Aspynhavn، 2001)، and meta-cognition Inventory (Wells، 2002). Data were analyzed using univariate analysis of variance.
Results: The results showed that comparing to normal adolescents، adolescents with stuttering use more maladaptive strategies and less adaptive strategies. Furthermore، groups showed significant differences in terms of their metacognition and schemas (p < .001).
Conclusion: According to our findings، in comparison to normal adolescents، adolescents with stuttering have higher levels of maladaptive emotion regulation strategies، metacognitive beliefs، and early maladaptive schemes.