Abstract:
هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط سواد مالی و ویژگی های جمعیت شناختی می باشد. جامعه آماری کلیه ی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان آبدانان بوده که تعداد آنها 110 نفر بوده است. حجم نمونه، با توجه به مشخص بودن حجم جامعه و با استفاده از فرمول کوکران، 285 نفر می باشد. روش نمونه گیری، تصادفی ساده می باشد. داده ها با استفاده از روش پیمایش و از طریق پرسشنامه چن وولپ (1998) گردآوری شده است. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی صوری استفاده شد. جهت سنجش پایایی آزمون، پس از انجام یک مطالعه مقدماتی و تعیین واریانس سوالات، ضریب الفای کرونباخ مورد محاسبه قرار گرفت که ضریب حاصله 0/89 بوده است. به منظور بررسی رابطه ی سواد مالی و ویژگی های جمعیت شناختی از آزمون من ویتنی و کروسکال والیس استفاده شده است. نتایج نشان داده است که وضعیت سواد مالی کارکنان در سطح مطلوبی نیست. همچنین سواد مالی با جنسیت، سن سطح تحصیلات، محل سکونت (شهر یا روستا)، رشته تحصیلی، وضعیت تأهل، سطح درآمد و سنوات خدمت کارکنان ارتباط دارد.
Machine summary:
"با توجه به موارد بیان شده و اهمیت فزاینده مباحث مرتبط با سواد مالی و تاثیر بسیار آن بر رفاه و استرس مالی افراد وخانوارها، متاسفانه این موضوع تاکنون در کشور ما بطور جدی مورد توجه قرار نگرفته و طبق بررسی های انجام شده، سنجش سواد مالی، همچنین آموزش و ارتقای مفاهیم مرتبط با آن، چندان در پژوهش های دانشگاهی مورد ملاحظه قرار نگرفته است، حال آنکه برخی از کشورهای توسعه یافته برای رشد توان مالیه شخصی افراد از تمامی ابزارهای موجود از جمله اینترنت بهره می گیرند.
در این تحقیق بیان شده است که افراد با سواد مالی بالاتر در زندگی شخصی و کاری خود موفق تر Neill Volpe and Chen Lusardi et al.
5-1- فرضیه های فرعی تحقیق بین سواد مالی و جنسیت، سن، سطح تحصیلات، محل سکونت (شهر یا روستا)، رشته تحصیلی، وضعیت تاهل، سطح درآمد و سنوات خدمت کارکنان رابطه وجود دارد.
رتبه بندی گروه های سنی بر اساس آزمون کروسکال والیس سن فراوانی میانگین 20-25 26-30 31-35 35 به بالا 32 79 76 98 44/91 62/92 81/93 06/95 فرضیه چهارم: بین سواد مالی و سطح تحصیلات کارکنان رابطه وجود دارد.
Financial Literacy and Planning: Implications for Retirement Wellbeing, Working Paper, Pension Research Council, Wharton School, and University of Pennsylvania 16.
M , Bartholomue , S , Fox ¸ J & cravener¸ C (2007) , " The Impact of Personal Finance Education Delivered in high school and College courses " , Journal of family and Economic Issues , vol 28: 265 -284."