Abstract:
برای خردهفروشان، انتخاب چند محصول از بین محصولات متنوع و گسترده و مقدار فضایی که باید به آنها اختصاص داده شود، از تصمیمهای بسیار مهم است. هدف از این پژوهش، بهکارگیری رویکرد دادهکاوی برای یافتن روابط بین محصولات از حجم بسیار زیاد تراکنشهای مالی فروش، طبقهبندی محصول و تخصیص فضا به هر طبقه از آنهاست. به این ترتیب، میتوان مدلی برای طبقهبندی محصول و تخصیص فضا ارائه کرد. جامعۀ آماری پژوهش را دادههای فروش فروشگاهی به نام شقایق در شهر ارومیه شکل میدهد. نمونۀ پژوهش نیز دادههای یکماهۀ فروش در سری زمانی دادههای فروش است. این دادهها در آبان سال 1394 از فروشگاه یادشده بهدست آمدند. 525 سبد خرید یا تراکنش با در نظر گرفتن 79 نوع محصول بررسی شدند. در نتیجۀ تحلیل این دادهها، محصولات در 10 طبقۀ مختلف دستهبندی شدند که برخی از محصولات در بیش از یک طبقه جای گرفتند. با حل تابع سود و بهدستآمدن ضرایب افزایش حجمی، فضایی به طبقهبندی محصولات اختصاص یافت.
Machine summary:
ارائة مدلي براي بيشينه سازي سود بر مبناي تصميمات طبقه بندي محصول و تخصيص فضا با رويکرد داده کاوي منوچهر انصاري ١، علي حيدري ٢، علي ستاره گوران آباد٣ براي خرده فروشان ، انتخاب چند محصول از بين محصولات متنوع و گسترده و مقـدار فضايي که بايد به آنها اختصاص داده شود، از تصـميم هـاي بسـيار مهـم اسـت .
هـدف از ايـن پژوهش ، به کارگيري رويکرد داده کاوي براي يافتن روابط بين محصولات از حجـم بسـيار زيـاد تراکنش هاي مالي فروش ، طبقه بندي محصول و تخصيص فضا به هر طبقه از آنهاست .
اين هدف را مي توان به صورت اهداف زير دسته بندي کرد: • کشف قواعد وابستگي موجود در داده هاي تراکنش فروش براي محصولات ؛ • مدل سازي رياضي براي سود و حل آن مدل ؛ • تخصيص فضا در قفسه ها به به طبقه هاي محصول .
سؤال هاي پژوهش به شرح تدوين شده اند: • مدل مناسب براي بيشينه کردن سود فروشگاه هاي زنجيـره اي بـا توجـه همزمـان بـه طبقه بندي محصول و تخصيص فضا کدام است ؟ • قواعد وابستگي ميان محصولات چه طبقه هايي را شکل مي دهند؟ • حاشية سود طبقات چه مقدار است ؟ • چه فضايي به طبقات مدل تخصيص داده مي شود؟ پيشينة تجربي پژوهش در پژوهش حريقه و همکارانش (٢٠٠٧) نوعي بهينه سازي بـراي تعيـين طبقـه بنـدي محصـول ، پرکردن انبار و تصميم هاي تخصيص فضا و محل نمايش ارائـه شـده اسـت کـه همزمـان سـود خرده فروشي ، محل نمايش آنها در فروشگاه ، تعداد سفارش هـا و ظرفيـت انبـار پشـتي را بيشـينه مي کند.