Abstract:
عرفان راه معرفت و وصول به حق را می نمایاند. دراین بررسی دیدگاه صدرالمتالهین در مورد عرفان نشان داده میشود، مهم ترین ویژگی عرفانی انسان که در دید ملاصدرا برجستگی خاصی دارد، ابعاد انسان کامل است ، او هم به شهود و هم به برهان توجه دارد و هر دو را در نیل به حقیقت برای انسان لازم و ملزوم هم میشمارد؛ برهان و عرفان قابل جمع اند، از این رو، هر دو کمال را برای انسان اساسی تلقی می کند عواملی که ملاصدرا در دستیابی به کمال نهایی انسان ، از آنها سخن گفته است عبارت اند از: اراده ، علوم و معارف الهی، توجه به خداوند و قطع توجه از غیر، عشق و محبت الهی، ذکر و تفکر، از نظر صدرا در مراتب معرفت ، شما هرچه با حقیقت متعالیتری وحدت پیدا کنید به بساطت نزدیکتر میشوید و به فقدان کمتری دچار میشوید و این است سر تقرب و کمال ؛ که چرا در هر تقربی کمالی برای عارف موجود است .
Machine summary:
دراين بررسي ديدگاه صدرالمتالهين در مورد عرفان نشان داده ميشود، مهم ترين ويژگي عرفاني انسان که در ديد ملاصدرا برجستگي خاصي دارد، ابعاد انسان کامل است ، او هم به شهود و هم به برهان توجه دارد و هر دو را در نيل به حقيقت براي انسان لازم و ملزوم هم ميشمارد؛ برهان و عرفان قابل جمع اند، از اين رو، هر دو کمال را براي انسان اساسي تلقي مي کند عواملي که ملاصدرا در دستيابي به کمال نهايي انسان ، از آنها سخن گفته است عبارت اند از: اراده ، علوم و معارف الهي، توجه به خداوند و قطع توجه از غير، عشق و محبت الهي، ذکر و تفکر، از نظر صدرا در مراتب معرفت ، شما هرچه با حقيقت متعاليتري وحدت پيدا کنيد به بساطت نزديکتر ميشويد و به فقدان کمتري دچار ميشويد و اين است سِر تقرب و کمال ؛ که چرا در هر تقربي کمالي براي عارف موجود است .
(سلطاني گرد فرامرزي، ١٣٧٢: ١٢٩) عرفان در ميان طرق معرفتي عبارتست از حالتي روحاني که در آن حالت نوعي احساس «شهودي»، «بلاواسطه » براي انسان با «وجود مطلق » و «ذات اکبر» پيش مي آيد، در حقيقت در اين طريق معرفتي اهل نظر در کشف حق بر ذوق و اشراق بيشتر اعتماد دارند تا عقل و استدلال و برهان ، و عرفان نوعي وجدان و ادراک اتحاد بلاواسطه روح و وجود انسان با ذات متعالي است و بيشتر حال و حالتي دريافتني است و گفتني نيست و عارف وجود مطلق را با استدلال و برهان اثبات نمي کند بلکه آن را درون خود ادراک ميکند که اين طريقه در ميان مسلمين به صوفيه اختصاص دارد، صوفيان کساني هستند که اعتقاد به طريق کشف و شهود و اشراق در يافتن حقيقت و معرفت دارند و اعتقاد به اينکه ، بي وسيله و واسطه به مجرد ذوق و شهود فردي مي توان با مبدا،وجود مطلق ارتباط و اتصال يافت .