Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه مهارت ارتباطی با مدیریت تعارض در گروه صنعتی پارس خودرو انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه مدیران گروه صنعتی
پارس خودرو درسال 1393بودند. تعداد 70 نفر مدیر صنعتی به روش سرشماری به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد مهارت ارتباطی بارتون وپرسشنامه راهبردهای مدیریت تعارض
رابینز استفاده گردید. اطلاعات گردآوری شده جهت بررسی رابطه بین متغیرها با روش آماری همبستگی پیرسون تجزیه وتحلیل شد. یافته ها نشان دادند که بین مهارت ارتباطی مدیران صنعتی و راهبردهای مدیریت تعارض رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین مهارت ارتباطی با راهبرد عدم مقابله رابطه منفی و معنادار، و راهبرد کنترل مدیریت تعارض نیز رابطه منفی و معنی داروجود دارد. ولی بین متغیرهای مهارت ارتباطی و راهبرد راه حل گرایی مدیریت تعارض رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در نهایت می توان گفت که یکی از روش های افزایش مدیریت صحیح تعارضات، تقویت مهارت ارتباطی مدیران می باشد.
Machine summary:
مهارت ارتباطي، مديريت تعارض ، مديران صنعتي، گروه صنعتي پارس خودرو مقدمه در دنياي امروز ارتباطات امري اجتناب ناپذير است و با انتقال مفاهيم و مقاصد افراد از طريق پيامهاي نمادين ، تارو پود سازمان را به هم پيوند داده وموجب يکپارچگي و وحدت سازماني مي گردد (Boorghani، ٢٠١١).
بنابراين با توجه به مطالب بالا و همچنين بررسي پژوهش هاي پيشين هدف اصلي مقاله حاضر بررسي رابطه مهارت هاي ارتباطي با مديريت تعارض در مديران گروه صنعتي پارس خودرو مي باشد.
همچنين سوال اصلي پژوهش اين است که آيا مهارتهاي ارتباطي مديران گروه صنعتي پارس خودرو ميتواند منجر به مديريت تعارض شود يا خير؟ ادبيات و سوابق تحقيق ــ مهارت هاي ارتباطي در سازمان هاي کنوني ارتباطات تار و پود سازمان محسوب شده و موجب يکپارچگي و وحدت سازماني ميگردد.
ــ مدل تحليلي پژوهش : متغير مستقل متغير وابسته مهارتهاي مديريت راهبردهاي مهارتهاي کلامي ارتباطي مديران تعارض مديران کنترلي مهارتهاي گوش راهبردهاي حل دادن گرايي مهارتهاي بازخور راهبردهاي عدم تحصيلات ، سن مقابله شکل شماره ١: مدل تحقيقي پژوهش فرضيات تحقيق فرضيه هايي که در پژوهش حاضر مورد بحث و بررسي قرار گرفته اند به شرح زير است : فرضيه اصلي: بين مهارت هاي ارتباطي و مديريت تعارض در مديران گروه صنعتي پارس خودرو رابطه معناداري وجود دارد.
لذا اين پژوهش با هدف بررسي رابطه ميان مهارت هاي ارتباطي مديران گروه صنعتي پارس خودرو با راه هاي با مديريت تعارض انجام شد.
نتيجه ديگر تحقيق حاکي از رابطه منفي بين مهارت ارتباطي گروه صنعتي پارس خودرو واستراتژي عدم مقابله مديريت تعارض است .