Abstract:
امروزه دیگر در دنیا به شهرداری به عنوان پیمان کاری بزرگ که می بایست برخی از فعالیتهای عمرانی و خدماتی شهر را انجام دهد، نگریسته نمی شود . بلکه
شهرداری مؤسسه ای مدنی و برخاسته از مردم است که وظیفه فعالیت به سمت توسعه پایدار شهری و توسعه انسانی را بر عهده دارد.. به همین دلیل است که
شهرداری ها باید در کنار فعالیتهای سنتی و مرسوم خود به فعالیتهای فرهنگی، بهزیستی و زیست محیطی بپردازند. درکشور ای ران، شهرداری به عنوان نهادمحلی
وبرخاسته ازمتن مردم منطقه، متولی اصلی اداره امورخدماتی، عمرانی ونوسازی شهری، ناچاراست درقبال ایفای وظایف قانونی خود، به دلیل عدم وابستگی مالی به
دولت وبودجه عمومی، به طرق مختلف وبرپایه قانون، عوایدی راکسب وبه مصرف امورموردنظربرساند .این در حالی است که این نهاد در عین استقلال مالی از لحاظ
سیستم نظارتی، در وضعیت بینابینی قرار داردو از استقلال کافی برخوردار نیست. موضوع درآمدهای شهرداری مقولهی بسیار مهمی است چرا که اگر شهرداری درآمد
داشته باشد خدمات بهتری می تواندارایه دهد، و در نتیجه ارایهی خدمات بهتر، استقلال شهرها از حکومت مرکزی اتفاق می افتد. اهمیت این موضوع در آن است که
اساساً زمینه ای نیز برای تمرین دموکراسی باشد
.
تاقبل ازسیاست خودکفایی شهرداری هادر ایران مندرج درقانون بودجه سال 1362 ، بیشتردرآمدشهرداری هامبتنی برمنابع
دولتی بود، ولی درپی سیاست های تعدیل اقتصادی، سهم پرداخت های مالی دولت به شهرداری هاکاهش جدی یافت. رشدسریع جمعیت شهری به همراه واگذاری برخی
ازوظایف دولت به شهرداری ها (که انتظارمی روددر آینده وظایف بیشتری نیزبه شهرداری هاواگذارشود)، موجب افزایش شدیدنیازهای مالی شهرداری هاشده است. بخشی
از این نیازهاراازطریق مالیات های محلی، وجوه انتقالی ازدولت مرکزی ودیگرمنابع درآمدی شان برآورده می کنند. اما این منابع درآمدی نمی توانندتمام نیازهای سرمایه
گذاری وعمرانی شهرداری هاراپوشش دهند. از اینرو، در این روندشهرداری هابرای تأمین منابع مالی موردنیازبه دنبال یافتن منابع جدیدی بودندولی متأسفانه به علت اقتصاد
ضعیف و بیمار ایران، چندان موفق نبودندولی این مسأله مانع از روی آوردن شهرداری هابه بازارهای مالی ومشارکت بابخش خصوصی به منظورتجهیزمنابع مالی نشد. در
مجموع این نهاد محلی تمام تلاش خودر را برای کسب منابع جدید و عدم وابستگی به منابع سنتی به عمل آورد، می توان گفت در سال های اخیر، شهرداری هاایران پا به
عرصۀ نوینی در زمینهی کسب منابع درآمدی گذاشته اند.
Machine summary:
"همان درآمدازنظرآیین نامه مالی شهرداریهامصوب ٤/١٢/ ٤٦ (بااصلاحات بعدی)، به شش طبقه به شرح ذیل تقسـیم 2 میشود: ١- درآمدهای ناشی ازعوارض عمومی(درآمدهای مستمر)؛ که البته قیداین نکتـه در خصـوص عـوارض اعـم از عمومیو اختصاصی ضروری به نظر میرسد که عنوان عوارض را در هیچ کجای قانون اساسی نمیبینیـد و طبیعـی است که اگر دولت بخواهد با توجه به اصل محترم بودن مالکیت خصوصی و قاعده تسـلیط و بـا توجـه بـه اصـل رایگان بودن خدمات عمومی، مبالغی را از شهروندان دریافت کند اخذ عوارض نیازمند مجوز قانون اساسی خواهـد بود.
کاربردهای خاص اوراق سلف برای تأمین مالی شهرداریها: برخی ازفعالیتهایی که شهرداری انجام میدهدقابل فروش به مردم است ، اماممکن است اکنون نیازبه تأمین مـالی فعالیت هاداشته باشدومحصول آن درآینده عرضه شود.
کاربردهای خاص اوراق مزراعه برای تأمین مالی شهرداریها: باتوجه به تنوع اوراق موجودوباعنایت بـه ماهیـت ایـن اوراق نمـیتـوان درشـهرداریهاانتظارکارخاصـی بـرای آنهاداشت ، مگردرشهرهایی که شهرداری دارای فعالیت کشاورزی ویازمین های زراعی باشد.
حضوراین مؤسسات خصوصی که برپایه اصل سودوزیان فعالیت مـیکنندوعـدم اتکابـه نظـام مالی شهرداری موجب این میشودتااین شرکت هابایک مدیریت درست به سمت جذب درسـت منـابع بـرای انجـام همایش مالیه شهری.
در کشوری مثل ایران که شهرداری بعد از گذشت سالیان دراز از پیدایش موضوع مالیه شهری هنوز با چالش مالیات گریزی مردم روبه روست چه بسا که این منابع نوین هم ، برای نهادینه شدن در سطح جامعـه نیـاز بـه مرور زمان داشته باشند."