Abstract:
پژوهش حاضر در پي بررسي نقش استفاده از شبكههاي اجتماعي تلگرام و فيسبوك بر تغييرات ارزشهاي اجتماعي بين دو نسل جوان و ميانسال در جامعهي ايراني است. از اينرو روش تحقيق از نوع پيمايشي بوده و 512 نفر با روش نمونهگيري خوشهاي چند مرحلهاي از دو نسل جوان و ميانسال ساكن در 5 استان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوري دادهها نيز پرسشنامهي محقق ساخته است. نتايج بدست آمده نشان ميدهد بين بهرهمندي و استفاده از شبكهي اجتماعي تلگرام و فيسبوك و ميزان تفاوت ارزشي بين نسلي رابطه وجود دارد؛ اما در بيشتر موارد، اين همگرايي مثبت نيست و منجر به كاهش گرايش نسل جوان به ارزشهاي اجتماعي جامعهي ايراني شده است. همچنين بر اساس يافتههاي تحقيق بين ميزان بهرهمندي از شبكهي اجتماعي فيسبوك و تلگرام با ارزشهاي اجتماعي فردگرايي، انتخاب پوشش مدرن و معيارهاي ظاهري همسرگزيني در بين هر دو نسل جوان و ميانسال رابطه معنادار و مستقيم است اما در ارزشهاي اجتماعي قانونگرايي، دينگرايي، مسئوليتپذيري و معيارهاي اخلاقي همسرگزيني و انتخاب پوشش سنتي، رابطه معنادار و معكوس ميباشد.
Machine summary:
"نتایج بدست آمده نشان میدهد بین بهرهمندی و استفاده از شبکهی اجتماعی تلگرام و فیسبوک و میزان تفاوت ارزشی بین نسلی رابطه وجود دارد؛ اما در بیشتر موارد، این همگرایی مثبت نیست و منجر به کاهش گرایش نسل جوان به ارزشهای اجتماعی جامعهی ایرانی شده است.
پیشینه پژوهش الف) تحقیقات داخلی کفاشی (1388)، در پژوهش خود با عنوان: بررسی تأثیر اینترنت بر ارزشهای خانواده، به این نتیجه دست یافت که بین متغیرهای مستقل شامل: دسترسی دانشجویان به اینترنت، محیط تعاملی، فضای صمیمیت، روابط احساسی، وارد شدن دانشجویان در بحث و مناظرهی گروهی، پذیرفته شدن آنها در محیط تعاملی اینترنتی، احساس رضایت از گمنام بودن در اینترنت، میزان اطلاع خانواده در مورد استفادهی فرزندان از محیطهای اینترنتی و متغیر وابسته ارزشهای خانواده، رابطهی آماری معکوس وجود دارد (کفاشی، 1388: 78-57).
یافتههای تحقیق همچنین گواه آن است که در بین دو نسل جوان و میانسال استفادهکننده از شبکههای اجتماعی در ارزشهای اجتماعی با توجه به وابستگی به این شبکهی اجتماعی، تفاوت معنادار وجود دارد بطوریکه با مقایسهی میانگینهای دو گروه زیر 30 سال با بالای 31 سال نتیجه گرفته میشود که گروه بالای 31 سال، ارزشهای اجتماعی را بیشتر مورد توجه قرار دادهاند."