Abstract:
خلاقیت ، استعداد تفکر واگرا، امکان تفکر جدید و اصیل وانحراف از عقاید متعارف است . در نظام آموزشی، مخصوصا در دورة ابتدایی که اوج شکوفایی این استعداد است ، عوامل زیادی مانع شکوفایی این استعداد و خاموشی آن می شوند. پژوهش حاضر به بررسی موانع آموزشی شکوفایی خلاقیت دانش آموزان دورة ابتدایی، از دیدگاه معلمان آموزش و پرورش منطقه هلیلان پرداخته است . روش تحقیق ، توصیفی از نوع زمینه یابی است .روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی بوده که بااستفاده از پرسشنامه محقق ساخته ، پس از تایید روایی محتوایی و صوری آن به وسیله استادان راهنما، مشاور، متخصصان و معلمان و تعیین مقدار پایایی در یک نمونه ٣٥ نفری با استفاده از روش آلفای کرونباخ (٩١%) اندازه گیری شد. نمونه مورد پژوهش شامل ٩٤ نفر از معلمان زن و مرد دورة ابتدایی منطقه هلیلان بوده که به دلیل محدود بودن و در دسترس بودن جامعه آماری از روش سرشماری استفاده شد و ٩٤ معلم به عنوان نمونه انتخاب شده و دیدگاه آن ها نسبت به موضوع پژوهش مورد بررسی قرار گرفت . اطلاعات به دست آمده با انجام محاسبات آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی اسپرمن ) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج حاصل نشان داد که :١)بین تدریس معلم با شکوفایی خلاقیت دانش آموزان دورة ابتدایی رابطه وجود دارد.٢)بین محتوای کتب درسی با شکوفایی خلاقیت دانش آموزان دورة ابتدایی رابطه وجود دارد.٣)بین استفاده معلمان و دانش آموزان از مواد و وسایل آموزشی و شکوفایی خلاقیت دانش آموزان دورة ابتدایی رابطه وجود دارد.٤)بین ارزشیابی کردن از دانش آموزان دورة ابتدایی و شکوفایی خلاقیت آنها رابطه وجودندارد.
Machine summary:
- طالبی(١٣٨٦)، در پژوهشی تحت عنوان بررسی روش های ایجاد پرورش خلاقیت در دانش آموزان ابتدایی به این نتایج دست یافته بود: ١- استفاده از مواد و وسایل کمک آموزشی در شکوفایی خلاقیت دانش آموزان موثر است .
اهم یافته های پژوهش به ترتیب سوالات پژوهش به شرح زیر است : ١- آیا بین تدریس معلم در کلاس درس با شکوفایی خلاقیت دانش آموزان دورة ابتدایی رابطه وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد، با توجه به نتایج به دست آمده بین تدریس معلم در کلاس درس و شکوفایی خلاقیت دانش آموزان دورة ابتدایی در سطح (٠/٠٥) رابطۀ معنی داری وجوددارد.
ضریب همبستگی تدریس معلم در کلاس درس با شکوفایی خلاقیت دانش آموزان ضریب همبستگی اسپیرمن سطح معنی داری سطح دقت تعداد N=94 α=0/5 siq=00 r=0/373 ٢- آیا بین محتوای کتب درسی با شکوفایی خلاقیت دانش آموزان دورة ابتدایی رابطه وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد.
ضریب همبستگی محتوای کتب درسی با شکوفایی خلاقیت دانش آموزان ضریب همبستگی اسپیرمن سطح معنی داری سطح دقت تعداد N=94 α=0/5 siq= /007 r=0/279 ٣- آیا بین استفاده معلمان و دانش آموزان از مواد و وسایل آموزشی با شکوفایی خلاقیت دانش آموزان دورة ابتدایی رابطه وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است .
با توجه به نتایج آماری به دست آمده ، بین استفاده معلم و دانش آموزان از مواد و وسایل آموزشی با شکوفایی خلاقیت دانش آموزان دورة ابتدایی در سطح (٠/٥) رابطه معنی داری وجود دارد.