Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با افسردگی، اضطراب و استرس در دانشجویان با استفاده از روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی انجام شد. بدینمنظور به روشنمونهگیری تصادفی خوشه ای 235 دانشجوی (102 پسر و 133دختر) دانشگاه پیام نور کرمانشاه با میانگین سنی 31/ 23 و انحراف معیار 53/ 2 انتخاب شدند و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس(DASS-21) را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از روش های آماری تحلیل واریانس چند متغیری و ماتریس همبستگی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از ارتباط منفی بین افسردگی با تمرکز مثبت/ برنامه ریزی و ارزیای مثبت/دیدگاه وسیع تر بود. همچنین بین افسردگی، اضطراب و استرس با همه راهبردهای ناکارآمد تنظیم شناختی هیجان (سرزنش دیگران، سرزنش خود، نشخوار فکری، فاجعه پنداری و پذیرش) همبستگی مثبت به دست آمد. از بین مولفه های تنظیم شناختی هیجان، فقط در مولفه ی نشخوار فکری تفاوت معناداری بین دانشجویان پسر و دختر وجود داشت. بین میزان افسردگی، اضطراب و استرس دانشجویان پسر و دختر نیز تفاوتی وجود نداشت. با در نظر گرفتن نتایج فوق، به نظر می رسد برای افزایش سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی دانشجویان، آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان متمرکز بر برنامه ریزی/ تمرکز مثبت و ارزیابی مجدد مثبت بسیار ضروری است .
The present study investigated the relationship between cognitive emotion regulation strategies and depression، anxiety and stress in students through using descriptive correlational research method. To do so ، throughrandom cluster sampling، 235 students(102 boys and 133 girls) of Payame Noor University with the average age of 23/31 and a standard deviation of 2/53 were selected and then completed cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ) and depression، anxiety and stress scale (DASS-21). Data was analyzed by using multivariate analysis of variance and correlation matrix. Results indicated a negative relationship between depression and positive refocusing، between planning and positive reappraisal. Moreover، there was a positive relationship between depression، anxiety، stress and all of the maladaptive cognitive emotion regulation strategies (other blame، self-blame، rumination، catastrophizing and acceptance). Among the components of cognitive emotion regulation strategies، there was no significant difference between male and female students، except rumination. There was also no difference between male and female students in depression، anxiety and stress. Considering the above mentioned results، it seems that cognitive emotion regulation training focused on positive refocusing، planning and positive reappraisal is very essential to enhance the physical، mental and social health of students.